A raktárlokáció segít, hogy a termékeket könnyebben meg lehessen találni a raktárban és átláthatóvá tegye, melyik termék melyik polchelyen vagy polchelyeken található. Azt is megmutatja, hogy egy polchelyen aktuálisan mennyi készlet van.
A lokációk abban is segítségre lehetnek, hogy a rendelés összeszedésnél egy adott sorrendben lehessen haladni, így egy bejárási útvonalat biztosít a raktárban.
Fontos megérteni, hogy a lokáció nem egy az egyes megfeleltetése a cikkszámnak vagy vonalkódnak. A lokáció csak elvezet egy helyre ahol már valamelyik egyedi azonosító alapján el tudod dönteni, melyik terméket kell végül levenni.
A lokációt képzeld el egy úgy, mint egy GPS koordinátát. Ez lehet nagyon pontos például: 1201 Budapest Kossuth Lajos utca 100 II. emelt 6. Ebben az esetben olyan ember is odatalál, aki még sohasem járt abban az utcában. De lehet sokkal tágabb is, mint például Budapest, Pesterzsébet, Kossuth Lajos utca közepe. Ha valaki járt már arra és tudja, mit kell keresnie akkor ezzel is boldogulni fog.
LOKÁCIÓ, POLCHELY, TÁRHELY: azonos kifejezések, amelyek egy termék raktári helyének meghatározzására használnak. CloudERP-ben a polchelyet valódi polchely azonosításnál, a lokációt általánosabb értelemben használjuk.
Például, ha csak egy raktár azonosítására van szükség a lokáció kifejezés a megfelelő.
Tervezési szempontok
Rajtad múlik, hogy a lokációkat hogyan tervezed meg.
Ha azt szeretnéd, hogy a lokációk abban segítsenek a raktárban dolgozóknak, hogy elvigye őket az egyik raktárba a sok közül, ahol ők már maguktól meg fogják találni a terméket, akkor nem kell annyira pontos “koordinátákat” megadni. Elég csak annyit megmondani, hogy a hármas raktárban lesz valahol. Ebben az esetben feltételezed, hogy a kollégák pontosan ismerik a termékeket, nekik csak abban kell segítség, hogy ne kelljen raktárról raktárra járniuk, mire megtalálják végül hol is van az áru.
Viszont, ha arra akarsz készülni, hogy nem mindig fogják tudni a kollégák, hogy melyik termék hogyan néz ki, vagyis nincs megfelelő termékismeret, akkor lehető legpontosabban meg kell tudni mondani, hogy hol található az adott termék.
A lokáció mindkét esetre fel van készülve, ugyanis egy többszintű azonosítás segít abban, hogy a lehető legpontosabban megadd, melyik polchely hol található.
Mit kell mérlegelni tervezés előtt?
Az egyik szempontot megbeszéltük:
Mennyire részletesen szeretnéd megmutatni a raktári dolgozóknak, mi hol található?
A másik szempont amit figyelembe kell venni az adminisztrációs teher. Ahhoz, hogy a rendszerben mindig pontosan látszódjon, mi hol van, pontosan adminisztrálni is kell. A virtuális világnak azt kell tükröznie, ami a fizikia világban is megtalálható.
Nézzük meg, mi történik, ha egy terméket átteszel az egyik polcról a másikra.
Ha csak a raktár azonosítását használod, akkor ebben az esetben semmilyen adminisztratív feladatod sincs, mivel a raktáron belül mozgattad át, tehát a fő azonosítási alap nem változott.
Viszont, ha a polcot is azonosítod, akkor már bizony ezt a mozgatást a rendszerben is át kell vezetni.
Pochelyek azonosítása
Nézzük meg, hogyan működik a polchelyek azonosítása lokációk segítségével.
Vegyünk most egy ideálisnak nevezhető raktárat, ahol állványokon, polcokon tárolják az árut. Ebben a raktárban jellemzően egy polcon többfajta termék is van egymás mellett és egy termék akár több helyen is megtalálható a raktáron belül.
Nézzük végig az előbb említett GPS analógia alapján az azonosítási lehetőségeket.
-
1 az első szinten csak a helyiséget vagy raktárat szeretnénk megadni.
-
2 a második szinten már az állványt is meg tudjuk jelölni, ahol a terméket meg lehet találni.
-
3 a harmadik szinten az állvány belüli oszlopokat is.
-
4 a negyedik szinten a polcokat az adott állványon belül
-
5 az ötödik, legmagasabb szinten már azt is, hogy az adott polc melyik felén van a termék.
Láthatod, hogy azokat, akik egyáltalán nem ismerik a terméket egészen a polcig el tudja navigálni a rendszer, ahol már csak cikkszám vagy valamilyen más azonosító alapján könnyen meg tudja találni a terméket. Viszont, ahol csak kisebb segítségre van szükség, ott elég lehet a raktár vagy esetleg állvány szintű azonosítás.
LOKÁCIÓ CÍMKE
Minden lokációnak egyedi azonosítója és ikonja van.
Az azonosító a GPS koordináta, ami segít megtalálni a helyet. Az előbb megbeszélt logikát követi, 5 szintű azonosításra ad lehetőséget. Minden helyen maximum 3 karakter szerepelhet, amelyek szabadon értelmezhetőek.
Ha nem kívánod használni az összes pozíciót, írhatsz helyére egy 0 vagy más karaktert is.
A címkén található ikon a könnyebb azonosítást segíti. Amikor egyeztetni kell, hogy jó helyről vesszük le a termékeket, az embernek könnyebb azonosítani egy színes ábrát, mint egy hosszú kódszót. A kiszedési folyamatnál a kijelzőn megjelenő ikont könnyebb összenézni a polcon látható címkével.
Ezek az ikonok nem ismétlődnek, több mint 900 forma és különböző színekben teszik lehetővé, hogy lehetőleg ne legyen egyezőség. Ha mégis előfordul, akkor van lehetőség új ikon generálására.
Gyakran lehet ilyen beszélgetéseket hallani a raktárban: “Hozd ide a zöld fenyőfáról az xy terméket”
Polchely kapacitása
Minden lokáción annyi termék fér el egyszerre, amennyit mi megadunk. Nézzünk a fenti képre!
Ennek a raktárnak a kapacitása megegyezik most a polchely kapacitásával: 5 sapka, 2 pár cipő és 3 labda.
Mi történik, ha szükség van nagyobb kapacitásra a polchelyen?
Érkezik még 3 labda. Mivel fizikailag felfér, feltesszük a polchelyre. Innentől kezdve a polc és a raktár kapacitása, már 6 labda, 2 pár cipő és 5 sapka.
Ismét érkezik 4 labda a raktárba. Ezek már nem férnek el a polcon, ezért egy következő polchelyre kerülnek. A raktár kapacitását a két polchely összkapacitása adja.
Látható, hogy dinamikusan, a fizikai igényeknek megfelelően lehet a polchelyeket változtatni illetve új polchelyeket nyitni. Az sem okoz gondot, ha bizonyos termékek nem egy helyre kerülnek, mivel a rendszer tudni fogja, hogy melyik polchelyen mennyi termék található.
Mi történik akkor, ha egy polchely kiürül?
Következő eset: eladjuk a 2 pár cipőt és felszabadul a helye. Ilyenkor két eset lehetséges: fenntartjuk a helyet és legközelebb is erre a helyre kerülnek a cipők vagy felszabadítjuk teljesen más termékek részére.
A polchely kapacitása lehet kisebb, mint a polcon aktuális megtalálható mennyiség. Például a lila fenyőfának jelenleg sapkából a 5 a kapcitása és 5 az aktuális mennyiség is. Miután eladunk 3 sapkát a kapacitása nem változik, csak a mennyiség. A mennyiség mutatja meg a polchely készletét. Ebből következik, hogy egy termék összes készlete az összes polchely készletének összege.
Aktív és passzív polchelyek
Most ismerkedjük meg a passzív helyek fogalmával! A passzív helyek vagy más néven töltő helyek azok a lokációk, amelyeken olyan készlet van, amelyeket nem akarunk a rendelés kiszolgálás folyamatában megjeleníteni automatikusan.
Például nehezen elérhető vagy megközelíthető helyek. Magas polcok, távoli raktárak vagy emelő, létra szükséges a levételükhöz.
A rendelés gyors kiszolgálásához a termékeknek olyan helyen kell lennie, ami lehető leggyorsabban elérhető.
Azért is hívjuk ezeket töltő helyeknek, mert a passzív helyekről töltjük fel az aktív helyeket, ahonnan a rendelést teljesíteni lehet.
Ha egy polchelyet passzívnak jelölünk meg, akkor kiszedéskor nem ajánlja fel automatikusan a rendszer. Ezekről a helyekről csak manuális módban lehet raktári kivételezést indítani.
Bővebb útmutatást a raktári műveleteknél találsz
Töltő lokáció
Minden újonnan felvett termék egy speciális lokációra, a gyűjtőre kerül.
A lokációra való átállás gyakorlatban ezt jelenti: a gyűjtőről levesszük a terméket és feltesszük egy kijelölt lokációra. Ez egy bevételezés és egy kivételezést jelent. Az áthelyezést a dinamikus raktárműveletek segítik.
Raktári sorrend meghatározása
A rendelés összeszedés menetét a lokációknál beállítható sorrend adja. A sorrend segít, hogy szabadon lehessen elnevezni a lokációkat és ne abc rend szerint.
A fenti példában az oszlop és polc azonosítók nevei és a bejárási sorrend különböző.
Zárójelben található a lokáció sorszáma
A raktárban az ablaktól számolják az oszlopokat, de bejárásnál egy másik logikát szeretnének használni. Erre való a lokáció sorrend. Segítségével a névtől független bejárási sorrendet lehet kialakítani, amit a kivételezés összeállításakor a rendszer automatikusan figyelembe vesz.
Mind az öt lokáció szinten megadható egy sorszám. Először kiválasztja a rendszer a következő legmagasabb szintet, majd után a következő alszintre ugrik amíg az el nem fogy. Utána a magasabb szinten lép egyet tovább.
Hogy jobban meg lehessen érteni, nézzük meg az ábrán a kiszedési sorrendet!
Először az legalacsonyabb, 1-es sorszámú O3 oszlopot választja a rendszer. Majd még mindig az O3 oszlopnál maradva lép egyet a következő polc szintre, P2-re. Mivel ebből az oszlopból nem kell több terméket már kiszedni, a sorrendben következő oszlopra lép és folytatja a kiszedést így tovább.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.