A CloudERP a piacon egyedülálló megoldással a felhőből tud vezérelni egy NAV-os online pénztárgépet teljesen automatán. Minden üzleti folyamatot kommunikálunk a kasszagép felé, aki pedig továbbítja ezt a NAV-nak (nap nyitás, nap zárás, pénzmozgások (fölözés, váltópénz bevitel, záró összeg levétel, stb). A tételek kosárba adás közben megjelennek a vevő kijelzőn és a blokkra is rákerülnek, tehát nem kell átvezetni őket és nem kell duplán bizonylatolni. Bankkártyás fizetés esetében a terminál automatán megkapja a fizetendő összeget, a sikeres fizetést pedig gombnyomás nélkül érzékeli az ERP és zárja a rendelést.
Összefoglaló és ellenőrző lista
Ha szeretnéd, hogy a CloudERP-n keresztül vezérelt kassza fiókod legyen, ezen a listán kell végigmenned. Lentebb találod a részletesebb leírásokat.
Előfeltételek
- [KÖTELEZŐ] Az AdmiNetwork AndyPOS kassza terminálja be van üzemelve egy vagy több számítógépen az üzletben
- Adóügyi nyomtató
- Vevő kijelző
- Kassza fiók
- [opcionális] Van egy bankkártya terminálod, amivel a kártyás fizetéseket tudod fogadni
- Az AndyPOS OTP és K&H kártya terminálokat teljesen automatikusan tud vezérelni
- Más terminált is használhatsz, ám ilyenkor a végösszeget neked kell begépelni a terminálba
- [KÖTELEZŐ] Van egy routered, ami rendelkezik fix IP címmel és tud szerver módban üzemelni
- Szolgáltatója válogatja, hogy milyen előfizetési csomag és milyen hardver szükséges hozzá, a cél, hogy az internetről el kell érnünk az üzletben lévő számítógépeket
Összeköttetés
- [KÖTELEZŐ] Az üzletben lévő számítógépeken fut az AndyPOS program, a routeren a megfelelő port továbbítási szabályok be vannak állítva, és a CloudERP eléri a kassza programot.
- [opcionális] További beállítások elvégzése, fizetési módok, pénzmozgások, egyéb beállítások megadása
Hálózati összekötés
Egy részletes leírás következik, amit egy technikaibb/hálózati alap ismeretekkel rendelkező kolléga tud megfelelően végrehajtani/ellenőrizni.
Ahhoz, hogy a CloudERP a NAV-os kasszával tudjon kommunikálni, a következő feltételeknek kell teljesülnie:
AndyPOS program
- Az üzletben a számítógépen futnia kell az AndyPOS Adminetwork által telepített, beállított programjának. Ez a tálca ikonja:
- A számítógépen a saját hálózaton elérhető a program az 1234 porton: http://localhost:1234/
- Ha minden jól működik ezt az üzenetet kell látnunk: AN_POS RestAPI interface Live. Ilyenkor a kassza program kiszolgáló üzemmódba vált, és a felületen keresztül már nem lehet használni, ez szintén elvárt és megfelelő működés.
- A router helyi hálózatán szintén elérhető kell legyen az 1234 porton: A számítógép helyi IP címe (jellemzően 192.168)-al kezdődő. A számítógép helyi hálózati ip címe lekérdezhető a command lineból az ipconfig paranccsal. Ezt érdemes lehet egy másik gépről is megpróbálni.:
Router
A következő lépés, hogy a helyi hálózaton megfelelően elérhető AndyPOS programot az internet felé is elérhetővé tesszük.
- A router kell, hogy rendelkezzen fix IP címmel, illetve kell tudnia a "szerver" üzemmódban működnie, port forwarding beállításokkal. Szolgáltatjó válogatja, hogy melyik készülék, milyen előfizetés milyen lehetőségeket támogat, az élesítés előtt mindenképp egyeztess a szolgáltatóddal.
- A router-en be kell állítani a megfelelő továbbítási szabályokat, hogy a kívülről érkező kérések a megfelelő gép(ek)-hez jussanak. A kép csak példa, a konfigárciós felület routerenként eltérhet.
- A számítógépet is erősen ajánlott fix ip címre állítani, különben ha megváltozik a gép IP címe, akkor ugyanúgy elérhetetlenné válik a CloudERP számára. Ezt a windows beállításaiban megtehetjük:
- https://nordvpn.com/blog/how-to-set-up-static-ip-address/
- Beállítás > Hálózat és internet > Hálózatok kezelése > tulajdonságok > IP beállítások
- Kézi megadás, IPv4 beállítása, adatok kitöltése az ipconfig alapján (lásd fentebb, vagy a külső leírásban)
- Ez a lépés azért szükséges, hogy a routeren lévő beállításaink ne másszanak el, ha a gép IP címe megváltozna DHCP miatt.
- Ezek amik mindenképpen szükségesek:
- Valamelyik külső port-ot
- Igazából "bármi lehet" a normál port tartományon belül, jellemzően 1000 fölöttit érdemes választani
- Legegyszerűbb esetben 1234 is lehet, hogyha egy kasszát próbálunk elérhetővé tenni
- Több kassza esetén pedig akár egymás utáni számok: 1234, 1235, 1236...
- Valamelyik belső gép ip címének 1234-es portjára kell irányítani
- A belső port mindig az 1234 lesz.
- A belső ip címet a fenti leírásban lehet megtalálni.
- Példa 1:: A külső 1234-es portot a belső hálózat 192.168.1.150-es gépének 1234-es portjára irányítjuk.
- Példa 2.: A külső 5000-es portot a belső hálózat 192.168.1.150-es gépének 1234-es portjára, a külső 5001-es portot a belső hálózat 192.168.1.151-es gépének 1234-es portjára irányítjuk
- A router beállításai jellemzően a helyi hálózaton 1-es IP címén elérhető felületen keresztül módosíthatóak egy előre meghatározott felhasználónév/jelszó mögött, pl http://192.168.1.1. Az alapértelmezett felhasználónév/jelszó a router alján szokott lenni matricázva.
- Valamelyik külső port-ot
-
Ellenőrzés
- Meg kell tudnod mi a külső IP címed. Legegyszerűbb a kassza programot futtató gépen megnyitni a https://whatismyipaddress.com/ linket például
- Itt látni fogunk egy ip címet (nem 192.168-al kezdődő).
- Ha a router beállításaink helyesek, akkor a fenti példa ip címnél a http://89.133.999.111:1234 porton elérhetőnek kell lennie ugyanannak az AndyPOS-os üzenetnek.
- Ezen a ponton már az internetről próbálunk hozzáférni a kasszához.
- Figyelem! Érdemes a linket nem a belső hálózatról megnyitni, hanem pl mobilnetről, vagy másik hálózatról, mert előfordul, hogy a routerek észlelik, hogy saját magukat címzik és nem mennek keresztül az interneten, ahogy a CloudERP próbálná után, és úgy tűnhet elérhető pedig mégsem. Ha a telefonodról mobilnettel eléred, akkor a CloudERP is el fogja.
-
Gyakori problémák
- Kapcsolódási hiba. Amíg valami hasonlót látsz menj végig újra az előző lépéseken, ellenőrizd a beállításokat, egyeztess a rendszergazdáddal, szolgáltatóddal.
- A CloudERP szervere mindig erről az IP címről fog próbálni csatlakozni: 18.159.43.96. Ha vannak valamilyen tűzfel beállítások a gépeken, érdemes lehet átnézni őket, hogy ez a cím ne legyen blokkolva.
Kapcsolás a CloudERP-hez
A CloudERP kassza beállítások felületén az URL mezőt ki kell tölteni a publikus ip címmel és a megfelelő porttal. Például: http://89.133.999.111:1234
Utána meg kell nyomni a fogaskerék gombot, ami ellenőrzi a kapcsolatot, lekérdezi a kassza program beállításait/AP számát. Zöld üzenet buborék, és a kassza adatok jelennek meg sikeres kapcsolódás esetén, piros üzenet buborék hiba esetén.
A lenti példa egy tipikus kapcsolódási probléma hibaüzenet, ha ezt a hibát kapjuk, akkor a hálózati összekötés ellenörzési lépésein újra végig kell menni.
Biztonság
A fenti konfiguráció a legalapabb kapcsolatot teszi lehetővé, de NEM BIZTONSÁGOS. Az AndyPOS rendszere nem határoz meg semmilyen authentikációs protokollt, illetve a http:// protokollon keresztül is titkosítatlanul mennek a csomagok.
A kommunikáció biztonságossá tétele nem része a CloudERP szolgáltatásának sem és az AndyPOS-énak sem. Ettől függetlenül tudunk ajánlani lépéseket, illetve további kérdések esetén az ügyfélszolgálatunkhoz is fordulhattok.
Az alábbi lépéseket érdemes megtenni, komplexitási sorrendben növekvően:
IP whitelist beállítások a hozzáféréshez (MINUMUM AJÁNLOTT MEGOLDÁS)
Ez a legminimálisabb elvárás, hogy ne tudjon bárki a kasszádra bármilyen külső forrásból adatokat beküldeni. Legyen engedélyezve csak a CloudERP IP címe, és lehetőleg csak ez az IP cím ezeknél a gépeknél a külső hálózati hozzáférésekre: 18.159.43.96.
Enélkül egy külső szereplő az IP cím ismertével nagyon egyszerűen hozzáférhet a kassza által lekérdezhető adatokhoz, akár vezérelheti is a kasszát.
Nagyon erősen ajánlott legalább ennek a megfelelő beállítása.
HTTPS terminálása (BIZTONSÁGOS MEGOLDÁS)
Az ip whitelist megakadályozza, hogy külső szereplők a kasszával kommunikáljanak, de ettől függetlenül az adatok titkosítatlanul mennek végig az interneten.
Ezt megoldja, hogyha a CloudERP és a kassza program közé egy proxy szervert kapcsolunk:
Ebben az esetben a routert úgy kell konfigurálni, hogy a proxy szerverre küldje a külső kéréseket.
A képen példaképpen nginx és Let's Encrypt programok vannak felsorolva, de számtalan alternatíva létezik. A konfiguráció lényege, hogy az IP cím helyett egy saját domaint használunk, pl uzlet.myshop.hu. Ehhez https certificate-et szerzünk (pl Let'sEncrypt-el, vagy a domain szolgáltatónál), a szerveren egy nginx proxyt futtatunk, ami a kívülről bejövő kéréseket a https-el ellátott domain-en fogadja, és a belső gépekre iránítja. Ebben az esetben a router-en lévő szabályok olyan formában kellenek, hogy erre a szerverre irányítsunk *minden* forgalmat.
CloudERP kassza beállítások
Kassza létrehozása
Új kasszát a Beállítások > POS > Kasszák menüben lehet hozzáadni. Amennyiben nincs még a kasszához tartozó üzlet felvéve, akkor azt a Beállítások > POS > Üzletek menüben tehetjük meg.
Alap adatok
- Név: A kassza neve, tetszőlegesen megadható
- Üzlet: Megadható, hogy ez a kassza melyik üzlet alá tartozzon. Fontos, ez később nem változtatható meg.
- Típus: Ebben az esetben Andypos
Fizetési módok
Itt tudjuk azokat a fizetési módokat hozzáadni a pénztárgéphez, amik a fizetéskor elérhetőek lesznek. Ajánlott egy készpénzes és egy bankkártyás fizetési módot felvenni.
Amennyiben a forinttól eltérő fizetési módot is szeretnénk elérhetővé tenni, azt külön fizetési módként kell felvenni, kiválasztva a megfelelő pénznemet.
Ha ezekkel megvagyunk a fizetési mód melletti fogaskerékre kattintva további beállítások érhetőek el:
- Visszajáró: Amennyiben be van pipálva a vásárláskor visszajáró adható a kiválasztott fizetési mód esetében.
- Pénz visszafizetés: Amennyiben be van pipálva, a visszáru folyamat során tudunk pénzt visszafizetni / visszatéríteni a kiválasztott fizetési móddal.
- Fióknyitás: AndyPOS esetében használható beállítás. A kiválasztott fizetési mód esetében a pénztár kassza automatikusan kinyílik.
- EFT kommunikáció engedélyezve: Amennyiben az AndyPOS-on keresztül vezéreljük a bankkártya terminált, abban az esetben a bankkártyás fizetési módnál ezt ki kell pipálni. Az OTP és K&H-s bankkártya terminált támogatja az AndyPOS, ha ilyennel rendelkezünk akkor ezt be kell pipálni, ellenkező esetben figyelmen kívül kell hagyni ezt a beállítást.
Költség és bevét tételek
Ebben a részben az adható meg, hogy a pénztágépnél pénz be illetve kifizetésnél milyen opciók legyenek elérhetőek. Mind a kettőnél érdemes 1-1 opciót beállítani, de később tetszőlegesen változtatható.
Visszamondás oka
Megadható, hogy rendelés visszamondás esetén milyen opciókból lehessen választani a POS oldalon.
Egyéb kassza beállítások
-
Nyitott fiók jel: printere válogatja, hogy melyiknél melyik jelenti a nyitott állapotot. Epson/Bixolon nyomtatóknál az alacsony jel jelzi, hogy nyitva a fiók, NCR nyomtatónál a magas jel. Ezt a hívónak kell tudnia, hogy milyen printerrel van felszerelve a kassza
- Leállítás engedélyezése: amennyiben ez be van pipálva, a napzárás felületen 2 gomb lesz: Napzárás; Napzárás és Leállítás
- OTP terminál belépési azonosító: OTP bankkártya terminál esetén itt adható meg a belépési azonosító
- Kiállítható számla típusok
- Normál: a számlázz.hu által küldött elektronikus számla
- Egyszerűsített: ügyféladatot tartalmazó számla, amit a kassza nyomtat ki
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.