- Digitális rendeléskiszolgálás lépései
- Kiszedés
- Melyik kiszedési módot válaszd?
- Milyen eszközök kellenek a digitális kiszedéshez
- Digitális kiszedés menete
- 1. Rendelések kijelölése, kiszedés létrehozása
- 2. Kiszedés indítása
- 3. Kiszedő kocsi kijelölése
- 4. Termékek összeszedése a raktárban
- Nézzünk meg egy példát több rendelés kiszedésére!
- Folytasd a következő termékkel!
- Kiszedési kör vége
- Egy rendelés összeszedése mobil kiszedéssel gyakorlatban
- Ellenőrzés
- Csomagolás és címkenyomtatás
- Kiszállítás
Először tisztázzuk, mit nevezünk digitális rendeléskiszolgálásnak.
A digitális rendeléskiszolgálásnak nevezzük azt a folyamatot, amikor
- nem nyomtatunk szállítólevelet vagy számlát, tehát papírmentes
- vonalkódolvasós mobil eszközöket (PDA) használunk a kiszedésnél
- a rendeléseket egy vagy több összeszedő kocsira tesszük
- raktárlokációk segítenek a bejárásban
- jellemzően van vonalkód a termékeken
Ahhoz hogy a teljes folyamatot megértsd, madártávlatból megnézzük ebben az útmutatóban a teljes digitális rendeléskiszolgálás lépéseit. Minden lépésről részletes útmutatót talász majd, most az a cél, hogy tiszta legyen a folyamat.
Digitális rendeléskiszolgálás lépései
A csomagolható rendelések feldolgozása a következő lépésekben történik
- Kiszedés
- Ellenőrzés
- Csomagolás
- Átadás szállításra
- Kiszedés
- (Kiszállítás)
Kiszedés
Kiszedés az a művelet, amikor a raktárban összeszedjük a rendeléshez tartozó tételeket. Hagyományosan ezt egy kinyomtatott papír alapján végzik, de digitális kiszedésnél vonalkód olvasó és mobil eszköz segítségével történik. Attól függően, hogy egy kiszedési körben, mennyi rendelést szedünk össze, kétfajta megoldás lehet: - Egyszerre egy rendelést szedünk össze és visszük egyenként csomagolásra - Egyszerre több rendelést szedünk össze (gyűjtő kiszedés) és visszünk a csomagolásra |
Melyik kiszedési módot válaszd?
A leghatékonyabb megoldás, ha egy kiszedési körben egyszerre több rendelést is össze tudsz szedni, mert akkor kevesebb kört kell tenni a raktárban és egy polchelyet csak egyszer kell érinteni. Viszont vannak olyan esetek, amikor ez nem lehetséges.
Például:
- túl nagy termékekkel dolgozol
- fizikailag nem megoldható, hogy több rendelést szedjél össze egyszerre vagy
- a raktár elhelyezése miatt nem lehet csak egy kört kialakítani.
A legideállisabb a tömeges kiszedésre, ha kisebb méretű termékkel dolgozol, amiből több fér fel egy kiszedő kocsira és a raktárad egy nagy helyiség, amiben állványokon sorokban vannak a termékek tárolva.
Milyen eszközök kellenek a digitális kiszedéshez
|
|
- Összeszedő kocsi: a rendeléseket erre szedjük össze. Mérete és kinézete általában egyedi, a termékeidnek megfelelőt válassz vagy készítess el. A rendeléseket a polcokon helyezzük el és egy vagy több polc (tároló, sor, doboz .. ) tartozik egy rendeléshez.
- Kiválasztási szempontok:
- Legyen könnyen kezelhető, forgatható
- A termékeid nagy része elférjen a tárolókban
- Címkét el lehessen helyezni a tárolókon. Minden polcot egyedileg kell azonosítani, ezért a kinyomtatott kocsi lokáció címkéket el kell tudni helyezni.
- Elférjen a sorok között a raktárban
- Kiválasztási szempontok:
- Mobil eszköz (PDA): a digitális raktározás lelke a vonalkód olvasóval ellátott mobil eszköz (PDA). Ezen fut a CloudERP program ugyanúgy, mint asztali gép esetében Chrome böngészőből. A szükséges beállításokat EBBEN az útmutatóban találod.
- Kocsi lokáció. Ahhoz, hogy a rendelés kiszolgálás papírmentes legyen, szükség van a rendelések azonosítására egy kocsi lokációra. Minden különálló polchelyen, amit azonosítani szeretnél egy kocsi lokációs címkét kell ragasztani. Részletesen ITT olvashatsz a kocsikról és a kocsi lokációkról.
- Raktár lokáció: nem kötelező eleme, de nagyon hasznos, ha a raktáradban vannak már lokációk felvéve. Mit nyersz ezzel? A mobil eszközön a rendszer rendelés összeszedéskor megmutatja, hová kell menned és optimalizálni tudja az útvonaladat. Tehát ha jó sorrendet adtál meg a lokációknál, akkor a rendszer egy optimális útvonalon, a lehető legkisebb bejárással szedeti össze a rendelés tételeit és vezet egészen a csomagoló állomásig. Részletesen ITT olvashatsz a lokációkról
Digitális kiszedés menete
1. Rendelések kijelölése, kiszedés létrehozása
A digitális kiszedést mobil eszközön indítjuk. Kiválasztjuk a megfelelő rendeléseket vagy egyesével vagy tömegesen elindítjuk a kiszedést.
Fontos megérteni, hogy a tömeges rendelés összeszedésnél egyből rendelések szerint is szétosztásra kerülnek a termékek. Tehát nem egy közös gyűjtő kocsira szedjük össze több rendelés termékeit, amit majd szétválogatunk, hanem egyből egy rendeléshez tartozó kocsira tesszük. Így már egy rendelés szerint szétválogatva kerülnek a csomagolóba a rendelések.
Részletesen ITT találsz útmutatót
2. Kiszedés indítása
Miután elkészítettük a kiszedést a kijelölt rendelés(ek) alapján egy összesítő képernyőt kapunk. Itt meg tudod nézni még indítás előtt a rendelés(ek) tételeit. A gomb megnyomásával tudod elindítani a folyamatot.
(a képernyő jobb felső sarkában ilyenkor elindul az időmérő)
3. Kiszedő kocsi kijelölése
Egy raktár beállítás szabályozza, hogy a rendelésekhez kötelező-e kiszedő kocsit rendelni vagy sem.
Ha be van állítva, akkor első lépésben ki kell választani egy kiszedő kocsit.
Kötelező megadni kocsi lokációt |
Nem kötelező megadni kocsi lokációt |
Kocsi lokáció kiválasztás történhet:
- Kézzel
- Vonalkód olvasóval
Kocsi lokáció kiválasztása manuálisan
|
Kocsi lokáció kiválasztása vonalkóddal |
Kiválasztás után az adott rendelés összerendelésre került a kiválasztott kocsival vagy kocsikkal.
Ahogy a képen is látszik egy rendelést több kocsival is össze lehet rendelni.
Ha egy kocsi már más rendeléshez tartozik, figyelmeztet a rendszer
Mostantól tehát a rendelést kocsi lokáció alapján is meg lehet találni a rendszerben! Ha a rendelés lista vagy kanban nézetben beolvasod bármelyik kocsi vonalkódját, meg fog jelenni a rendelés. (Lásd később)
4. Termékek összeszedése a raktárban
A kiszedés a termékek összeszedésével folytatódik. Ha a megfelelően van megadva a lokációk sorrendje, akkor a kiszedés során a raktárban a megfelelő útvonalon vezet végig a rendszer.
Hol kell megadni a sorrendet?
A rendelés összeszedés menetét a lokációknál beállítható sorrend adja. A sorrend segít, hogy szabadon lehessen elnevezni a lokációkat és ne abc rend szerint. Részletes útmutató ITT találsz
|
Menj a kijelölt helyre és szedd össze a szükséges mennyiséget!A képernyő tetjén megtalálod a lokáció nevét és az ikont is, amelynek segítségével könnyen megtalálod azt a helyet, ahol a terméket kell keresned. Menj el a megadott helyre és ott
Ezt annyiszor ismételd a polchelyen, ahány darabot kell levenned a polcról
|
Mit kell tenned, ha nincs vonalkód vagy sok darabot kell egyszere levenned?Ha nincs vonalkód vagy nagyon sok darabot kell levenni és nem akarod egyenként mindegyiket leolvasni, akkor érintsd meg a számot (0/2 a példában) és add meg a mennyiséget. A rendszer mindig a maradék mennyiséget hozza fel. pl. 10 darabot kell levenni, egyet leolvastál már, akkor 9 lesz a szám. Jóváhagyáshoz nyomd meg a nagy kék pipát!
TIPP! Javasoljuk, hogy nagy darabszám esetén az első termék vonalkódját mindig olvasd le ellenőrzésnek! |
Mi történik, ha több rendelés szedsz össze egyszerre?Ha több rendelést szedsz össze és az adott termék több rendeléshez is tartozik, akkor a rendszer nem léptet tovább a következő termékre, hanem azt kéri, hogy vegyél le még termékeket, de ezeket már egy másik rendeléshez tartozó kocsira tedd. Így egy polchelyet csak egyszer kell érintened. Ha több rendelés tartozik ugyanahhoz a termékhez, akkor alul a rendeléseket el lehet csúsztatni. A rendelés kártyán mindig látod, hogy melyik kocsi lokációra kell tenned. <= Bal oldali példában ORD-2020-000119 => K1/L3 (Barna kutyus) ORD-2020-000120 => K1/L2 (Teás csésze)
|
Nézzünk meg egy példát több rendelés kiszedésére!
Nézzük meg, mi történt a fenti képen!
Ezeket a rendeléseket egy körben szedjük össze és ezek a termékek tartoznak az egyes rendelésekhez.
ORD-2020-000033
|
ORD-2020-000031
|
ORD-2020-000032
|
Az összeszedés így történt
SAPKA POLCHELY | CIPŐ POLCHELY | LABDA POLCHELY |
ORD-2020-000033 => 1 db ORD-2020-000032 => 2 db
|
ORD-2020-000033 => 1 db ORD-2020-000031 => 1 db |
ORD-2020-000031 => 1 db ORD-2020-000032 => 1 db ORD-2020-000033 => 1 db |
Lehet látni, hogy például az labda pochelyet egyszer érintettük, de három rendelést is kiszolgáltunk egyszerre, tehát kevesebbet kellett menni a raktárban.
Ha nem tömegesen szedjük össze, akkor
- SAPKA polchelyet 2 x
- CIPŐ polchelyet: 2 x
- LABDA polchelyet: 3 x
érintettük volna.
Folytasd a következő termékkel!
Ha az aktuális termék az összes rendeléshez ki lett szedve, a rendszer automatikusan a következő termékhez lép és a következő polchelyre visz. Itt már nem kell kiválasztanod kocsit azokhoz a rendelésekhez, amelyek korábban már párosítva lettek egy lokációhoz. |
Kiszedési kör vége
A kiszedési körnek akkor van vége, ha minden terméket összeszedtél minden rendeléshez.
A kiszedett rendelések számát egy összesítő képernyőn láthatod. Lehetőség van egyből ellenőrzésre is a PDA-val.
Gyakorlatban azt javasoljuk, hogy az ellenőrzést közvetlenül a csomagolás előtt a csomagoló állomáson végezzük! |
Egy rendelés összeszedése mobil kiszedéssel gyakorlatban
A fenti videóban végigmegyünk egy rendelés összeszedésén gyakorlatban és megnézzük, milyen lépések szükségesek a sikeres digitális rendelés kiszedéshez.
Ellenőrzés
A kiszedett rendeléseket az összeszedő kocsin a csomagoló állomáshoz visszük. Ha jól van megtervezve a lokációk sorrendje, akkor a csomagoló állomás felé halad a kiszedés.
A csomagoló állomáson folytatjuk a rendelés feldolgozását.
A csomagoló állomáson
- egy számítógép
- egy vonalkód olvasó (1D vezetékes vagy vezeték nélküli)
- egy címke nyomtató
található. Ide hozzuk az összeszedő kocsit.
Lehetőség van arra, hogy külön ember végezze a kiszedést és külön ember az ellenőrzést. Ebben az esetben javasolt egy vagy több összeszedő kocsi használata. Így a kiszedő folyamatosan tud a raktárban rendeléseket összeszedni, míg a csomagoló állomásnak is van folyamatos munkája.
Rendelés megkeresése
Vigyük a kiszedő kocsit a kiszedő állomáshoz és olvassuk be az első kocsi lokációt! Vagy adjuk át a csomagolóknak a kiszedő kocsit, akik majd beolvassák a kocsi lokációt.
Olvassuk be a kocsi lokációt a csomagoló állomáson lévő vonalkód olvasóval!
A rendszer automatikusan megtalálja a rendelést a kocsi lokáció alapján és elindítja az ellenőrzést.
Pro megjegyzés: ha megnézed az URL-t a rendszer ilyenkor a háttérben megkeresi a rendelést és közvetlenül arra szűr rá és nem a kocsira
Pl: https://app.clouderp.hu/order?date_after=2021-10-02&date_before=2021-10-09&search=ORD-2021-000148
Miért érdekes ez? Ha a kocsi a rendelés ellenőrzés után majd lekerül a rendelésről, akkor sem fogod elveszíteni a rendelést
Automata felugró ablakok
A lenti beállítás szükséges ahhoz, hogy a kocsi beolvasása után automatikusan felugorjon az ellenőrző ablak. A beállítást a Raktár szerkesztésnél találod.
Parancs vonalkódok a csomagolás során
A rendszer képes arra, hogy vonalkód olvasóval, billentyű érintése nélkül végig tudd vinni a folyamatot, ugyanis minden lépésnél lehetőség van a gombokat vonalkóddal helyettesíteni.
+ | |
- | |
KÖVETKEZŐ | |
MÉGSEM | |
OK |
Ellenőrzés elvégzése
Végezzük el az ellenőrzést vonalkód olvasóval vagy manuális bevitellel.
Javasoljuk, hogy az ellenőrzést vonalkód olvasóval végezd, de ha nincs vonalkód vagy nagy mennyiségű terméket kell ellenőrizni, akkor kézzel is be tudod írni az ellenőrzött értékeket a +/- gombok segítségével. Nagyobb mennyiséget az Auto -> Kézi átkapcsolás után közvetlenül is be tudod írni.
Ellenőrzés vonalkód olvasóval |
Ellenőrzés kézzel |
Ellenőrzés a gyakorlatban
A vonalkódos ellenőrzést hangjelzés segíti. Egy hang jelzi, ha probléma van a számolással és egy másik hang, ha rendben történt a számolás.
Milyen problémák lehetnek:
- Többet számoltál, mint amennyit kell
- Nem található a vonalkód
Ha a rendszer nem találja a vonalkód alapján a terméket, akkor egy felugró ablakban meg tudod adni a terméket, amihez a vonalkód tartozik.
Az ellenőrzést célszerű úgy végezni, hogy a csomagoló állomáson bal oldaladon vannak az ellenőrizendő tételek és leolvasás után jobb oldalra kerülnek (vagy közvetlenül a csomagoló dobozba). Így nem fognak összekeveredni az ellenőrzött és nem ellenőrzött tételek. Ezzel a módszerrel az ellenőrzés során könnyen ki tudod deríteni az eltéréseket.
TIPP! Előfordul sok terméknél, hogy a már nem tudod, hol tartottál és szeretnéd előlről kezdeni az ellenőrzést. Ekkor tegyél vissza mindent a bal oldalra, nyomd meg a Kezdés előlről gombot és kezd újra az ellenőrzést
Ellenőrzés lezárása
Sikeres ellenőrzés után olvasd le a KÖVETKEZŐ vonalkódot és automatikusan megjelenik a címke nyomtatás ablak.
A KÖVETKEZŐ gomb csak akkor jelenik meg, ha rendben történt az ellenőrzés
Csomagolás és címkenyomtatás
Az utolsó lépés a digitális rendelés feldolgozásban a csomagolás.
A csomagolás során az ellenőrzött termékeket dobozba vagy más csomagoló anyagba tesszük és kinyomtatjuk a csomag címkét.
Címke nyomtatás előtt javasoljuk, hogy legyenek a termékek a csomagoló dobozban (vagy csomagoló anyagban), mert így a címke nyomtatása után azonnal a csomagoló anyagra kerülhet a címke. Így nem fog elkeveredni a rendelés.
Milyen címke nyomtatódik ki?
Attól függően, hogy milyen kiszállítás van megadva a rendelésen, olyan címke nyomtatódik ki a rendszerből.
Egyedi kiszállítás címke Saját kiszállításhoz használható. |
Helyszíni átvételes címke Helyszíni átvételes csomagokra ragasztható. Amikor jönnek a csomagért könnyen azonosítható a csomag. Vonalkódot beolvasva egyszerűen lezárható a rendelés. |
Futárcég címke Futárcég által generált címke. Minden futárcégnek saját egyedi címke készül. |
Milyen nyomtató az ideális?
A legideállísabb nyomtató, amelyik egyesével nyomtat thermo címkét. Ez illeszkedik be a legjobban a rendelés kiszolgálás folyamatába. Ahogy a rendelés eléri a címkenyomtatási fázist egy gombnyomással kinyomtatható a szükséges címke vagy címkék és már lehet is folytatni a csomagolást.
A GODEX GE300 203DPI (TT) NYOMTATÓ kíváló megoldás például GLS címke nyomtatásra.
Érdemes figyelembe venni a nyomtató kiválasztásnál, hogy hányféle címkét kell nyomtatni.
Érdemes a legnagyobb címke mérethez igazítani a nyomtató kiválasztását.
Példa: GLS 85x85 cm formátum, Foxpost A7 (105x74)
Ha a Foxpost címkét 90 fokban elforgatva nyomtatjuk, akkor min. 105 cm X 85 cm (HxSZ) címkével mindkét méretű futárcímke kinyomtatható lesz.
Címkenyomtatás
Függetlenül a kiszállítás módjától, ugyanaz a folyamat történik: ellenőrzés után a KÖVETKEZŐ gomb megnyomása (leolvasása) után a kiszállítási módnak megfelelő ablak jön fel.
Az ablakban add meg a megfelelő paramétereket és olvas le az OK gomb vonalkódját!
Egy rendelés több csomagban
Ha egy rendelés nem fér el egy dobozban, akkor több csomagcímként tudsz nyomtatni. A +/- gombok vagy vonalkód segítségével meg tudod adni, mennyi címke készüljön a csomaghoz. |
Csomagcímke törlése
Előfordul, hogy a szállítást törölni kell a rendszerből és egy új címkét kell nyomtatni.
Például, ha nem a megfelelő számú csomagcímkét nyomtattad ki, akkor törölni kell a szállítást és újra kinyomtatni a címkét
A címke törlés után a rendelés ismét a csomagolható oszlopba kerül és újra ki lehet nyomtatni a címkét.
Egy rendelés ellenőrzése és csomagolása a gyakorlatban
Kiszállítás
Sikeres címkenyomtatás után a rendelés kiszállítás alatti állapotba kerül. Itt vége is van a digitális rendeléskiszolgálásnak. Innen már a kiszállítási folyamat következik, amelyik a szállítás módjától függően kezeli a rendeléseket.
A szállítás módjától függően a rendelés vagy automatikusan KÉSZ álllapotba kerül vagy nekünk kelll a megfelelő menüpont segítségével KÉSZ állapotba tenni.
Szállítási mód | MENÜ | KÉSZ állapotba kezelése |
Futárcég nyomkövetéssel | - | Nyomkövetés során, kézbesítés után automatikusan KÉSZ állapotba kerül a rendelés (pl. GLS, MPL, FOXPOST ...) |
Futácég nyomkövetés nélkül | KISZÁLLÍTVA menüpont segítségével, manuálisan kell KÉSZ állapotba tenni egyesével vagy tömegesen | |
Egyedi kiszállítás | KISZÁLLÍTVA menüpont segítségével, manuálisan kell KÉSZ állapotba tenni egyesével vagy tömegesen | |
Helyszíni átvétel |
HELYSZÍNI ÁTVÉTEL menüpont segítségével, manuálisan kell KÉSZ állapotba tenni egyesével vagy tömegesen |
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.