Mi az Intrastat?
2004. május 1-jén Magyarország csatlakozott az Európai Unió egységes piacához. A vámhatárok megszűnése következtében a termékek mindenfajta adminisztratív kötöttség nélkül, szabadon mozoghatnak. A statisztika számára ez azt jelenti, hogy Magyarország és a többi tagállam közötti kereskedelemre vonatkozóan - a korábbi vámstatisztikai adatok helyett - közvetlenül a forgalmazó cégektől kell adatot gyűjteni.
Ki köteles Intrastat adatot szolgáltatni (adatszolgáltató)?
Az Intrastat adatszolgáltatói azok a magyar adószámmal rendelkező vállalatok/vállalkozások, amelyek EU-tagállam(ok)ból terméket hoznak be (beérkezések), vagy oda terméket visznek ki (kiszállítások).
A fentiek közül csak azoknak a gazdasági szervezeteknek kell adatot szolgáltatniuk, amelyek 12 havi EU beérkezése vagy EU kiszállítása meghaladja az ún. adatszolgáltatási küszöbértéket, amelyet a KSH minden naptári évre előre meghatároz és közzétesz.
Az adatszolgáltatás rendje és határideje
Az Intrastatba tartozó termékmozgásokat az áru beérkezésének, ill. kiszállításának hónapjában, vagy ezen információ hiányában a szerződés (szállítási feltétel szerinti) teljesítésének napja szerinti hónap jelentésében kell szerepeltetni. Intrastat adatszolgáltatást havonta egyszer kell teljesíteni az adott hónap összes ügyletéről. Az adatszolgáltatás határideje a tárgyhót követő hónap 15-e. (Ez azt jelenti, hogy pl. a májusi forgalomról készített jelentésnek június 15-ig kell megérkeznie a KSH-ba.) Ha ez munkaszüneti nap, akkor a határidő a következő munkanap.
A kérdőív fajtái
Külön kérdőívet kell kitölteni a kiszállításokra és a beérkezésekre. Magyarországról egy másik
tagállamba irányuló termékforgalom esetén az „Intrastat Kiszállítás” című (Nyilvántartási szám:
2010), míg egy másik tagállamból Magyarországra irányuló termékforgalom esetén az „Intrastat
Beérkezés”című (Nyilvántartási szám: 2012) kérdőívet kell kitölteni.
Forrás: ksh.hu (https://www.ksh.hu/intrastat_altalanos_tudnivalok)
A CloudERP-ben a kiszállítási és a beérkezési kérdőív kitöltésére is lehetőség van, ezt külön engedélyezni szükséges a rendszerben.
Ezt a Beállítások/ Alapbeállítások menüben a Rendszer blokkban tudjuk engedélyezni. Attól függően mely kérdőív kitöltésére vagyunk kötelezettek azt a mezőt szükséges bepipálnunk.
Fontos! Mentés után A jobb felső sarokban található Profil ikonra kattintsunk és nyomjuk meg a Cache ürítése és újratöltés gombot, mert így fog a rendszer automatikusan befrissülni és megjelenni minden olyan adat és menüpont, ami az Intrastathoz szükséges.
Termék adatlapon megadható adatok
Függetlenül attól, hogy beérkezés vagy kiszállítás kérdőív kitöltésére vagyunk kötelezettek a termékekhez meg kell adnunk néhány adatot, amelyek a jelentésekhez szükségesek, ezeket a mezőket Termék adatlapon a További adatok blokkban találjuk.
Származási ország (kötelező mező) : Ez Intrastat alapján az, ahol a termék gyártva lett. Ha mi Olaszországból szereztük be, de a gyártási országa Kína, akkor itt Kínát kell megadnunk.
Kombinált nomenklatúra (kötelező mező) : Az Európai Unió külkereskedelem-statisztikában használatos egységes termékosztályozási rendszere. Bővebb információk: https://www.ksh.hu/kombinalt_nomenklatura Innen ki kell keresni, hogy az adott termék mely KN számhoz tartozik, ha ez megvan, akkor ezt kell megadni a termék adatlapján.
Mennyiségi szorzó és Kiegészítő mértékegység (NEM kötelező mező) : Ez arra szolgál, ha van egy termékünk, amit a KSH felé pl. literben kell szolgáltatni, de én pl. a terméket 1 kannával vettem, ami egy 10 literes kanna. Így fel kell tüntetni, hogy pl. egy kanna az 10 liter, azaz a mennyiségi szorzó 10, a kiegészítő mértékegység pedig liter. A mértékegység a Beállítások/Termékek/Egységek menüben adható hozzá, itt fontos, hogy az ISO kód is megadásra kerüljön az egyes mértékegységekhez.
Fontos! Csak abban az esetben szükséges ezt a két mezőt kitölteni, ha a KSH nyilvántartásban a KN szám mellett található kiegészítő mértékegység. Ha nincs, tehát ki van húzva, vagy üresen van hagyva, akkor a CloudERP-ben a termék adatlapon üresen kell hagyni ez a két mezőt.
A mennyiségi egységek (kiegészítő mértékegység) magyarázata: | ||
Kiegészítő mértékegységek | ||
ISO kódja | rövidítése | megnevezése |
CTM | c/k | karát (1 metrikus karát = 2 × 10–4 kg) |
NEL | ce/el | cellák száma |
CCT | ct/l | hordképesség/tonna |
GRM | g | gramm |
GFJ | gi F/S | hasadóanyag izotópgramm |
KHO | kg H2O2 | kilogramm, 100% hidrogén-peroxid-tartalomra számítva |
KPO | kg K2O | kilogramm, 100% kálium-oxid-tartalomra számítva |
KPH | kg KOH | kilogramm, 100% kálium-hidroxid-tartalomra számítva (marókáli) |
KMA | kg met.am. | kilogramm, 100% metilamin-tartalomra számítva |
KNI | kg N | kilogramm, 100% nitrogéntartalomra számítva |
KSH | kg NaOH | kilogramm, 100% nátrium-hidroxid-tartalomra számítva (maró nátron) |
KNE | kg/net eda | kilogramm, nettó lecsöpögtetett tömeg (töltőtömeg) |
KPP | kg P2O5 | kilogramm, 100% difoszfor-pentoxid-tartalomra számítva |
KSD | kg 90% sdt | kilogramm, 90% szárazanyag-tartalomra számítva |
KUR | kg U | kilogramm, 100% urániumtartalomra számítva |
MWH | 1000 kWh | ezer kilowattóra |
LTR | l | liter |
LPA | l alc. 100% | liter, tiszta (100%-os) alkoholtartalomra számítva |
MTR | m | méter |
MTK | m2 | négyzetméter |
MTQ | m3 | köbméter |
MQM | 1000 m3 | ezer köbméter |
NPR | pa | párok száma |
PCE | p/st | darabok száma |
CEN | 100 p/st | 100 darab |
MIL | 1000 p/st | 1000 darab |
TJO | TJ | terajoule (bruttó kalóriaérték) |
– | nincs kiegészítő mértékegység |
Ezeket az adatok mind a termék létrehozásakor, a termék szerkesztésekor is megadhatjuk, illetve exportban és importban is szerepelnek, így akár tömegesen is fel tudjuk rögzíteni a termékekhez.
Exportban az alábbi néven találjuk ezeket az adatokat:
- Country of origin - Származási ország
- Combined Nomenclature - Kombinált nomenklatúra
- Supplementary unit - Kiegészítő mértékegység
- Quantity multiplier - Mennyiségi szorzó
Intrastat sablonok
Szintén függetlenül attól, hogy beérkezés vagy kiszállítás kérdőív kitöltésére vagyunk kötelezettek a rendszerben megadhatóak Intrastat sablonok.
A sablonok lényege, hogy van lehetőségünk felrögzíteni előre olyan általunk gyakran használt sablonokat amelyek az Ügyletkódot és a Rendeltetési/Feladó tagállam adatait töltik ki automatikusan, ha szállítmány, rendelés létrehozásakor kiválasztjuk őket.
A sablonok használata nem kötelező, de segíteni tud a gyors kitöltésre ha néhány tipikus ügyletkódot és rendeltetési/feladó tagállamot szolgálunk ki rendelésekkel vagy szerzünk be terméket.
A sablonok a Beállítások/Pénzügy/Intrastat sablonok menüben rögzíthetőek.
A sablonon megadható név, csak nekünk segít a sablon beazonosításában, ez nem kerül átadásra a jelentésben, viszont az ügyletkód, ami az ügylet jellegére vonatkozó kétszámjegyű kód és a Rendeltetési/feladó tagállam kódja azért szükséges, mert ezt a jelentésben már szerepel.
Fő szabály az, hogy az Intrastat jelentésben a partner tagállam meghatározásakor mindig a
termék fizikai mozgását kell figyelembe venni, a pénzügyi és számlázási megoldástól függetlenül.
Kiszállítás kérdőíven annak a tagállamnak a kódja, amely a terméknek a magyar feladó által ismert végső uniós rendeltetési helye (rendeltetési tagállam).Beérkezés kérdőíven annak a tagállamnak a kódja, ahonnan a terméket Magyarországra elindították (feladó tagállam).
Arról, hogy pontosan ezek a kódok mik és melyekre van szükségünk, arról a KSH-n olvashatunk részletesen: https://www.ksh.hu/intrastat_kitoltesi_utmutato
Ezekre a sablonokra a későbbi lépésben írunk részletesen, hogy miért hasznosak és hol fogjuk őket alkalmazni.
A további lépések már eltérnek Kiszállítás és Beérkezés esetén, így ezekről külön olvashatunk az alábbiakban:
OSAP 2012 - Intrastat Beérkezés kérdőív
OSAP 2010- Intrastat Kiszállítás kérdőív
OSAP 2012 - Intrastat Beérkezés kérdőív
Az OSAP 2012 riport a beérkező áruk jelentését foglalja magába.
A Pénzügy/Jelentések/Intrastat riportok/OSAP 2012 menün belül lesz lehetőségünk a riportot letölteni, ahhoz hogy itt megfelelő adatokat tudjunk exportálni, ahhoz a terméken és a beszállítón néhány adatat szükséges megadnunk.
Intrastat sablon megadása beszállítóhoz
A cikk elején bemutatt Intrastat sablonokra itt lesz szükségünk, ugyanis a létrehozott Intrastat sablonokat lehetőségünk van Beszállítókhoz megadni, ez segít nekünk abban, hogy ha az adott beszállítóhoz hozunk létre egy szállítmányt, akkor a beszállító kiválasztásakor azonnal megjelenik a sablon alapján beállított Ügyletkód és Rendeltetési/Feladó tagállam.
Ez gyorsítja munkánkat és nem szükséges minden alkalommal manuálisan beírnunk az ügyletkódot és a rendeltetési/feladó tagállamot.
Szállítmány
A Bejövő oldalról szállítmányokon kezeljük az Intrastatot.
Létrehozunk egy szállítmányt az adott beszállítóval a Szállítmányok menüben.
Ekkor ha volt megadva az adott Beszállítóhoz Intrastat sablon, akkor automatikusan kitöltésre kerül az Ügyletkód és a Feladó tagállam mező, de akár a sablonok segítségével ki tudjuk választani az Ügyletkódot és a Feladó tagállamát, ha pedig nincs ilyen sablonunk, akkor manuálisan is ki tudjuk választani ezt a két adatot.
Hozzáadjuk a termékeket és megadunk minden adatot a szállítmányon, ami szükséges, majd elmentjük.
Az Intrastat jelentésben csak akkor jelenik meg egy szállítmány, ha Kész állapotban van. Amíg nem érkezett be és nem vételeztük be, addig nem tud vele az Intrastat dolgozni.
Ha a szállítmány kész állapotú, akkor a Pénzügy/Jelentések/Intrastat riportok/OSAP 2012 menüben megjelenik az adott szálltmány.
Fontos! A rendszer automatikusan előző hónapra mutatja a jelentést, így ha a tárgyhavi szállítmányokat szeretnénk megnézni, akkor a jobb felső sarokban tudunk időszakot váltani.
A fenti képen látszik, hogy pirossal jelenik meg az adott szállítmány és a jobb felső sarokban található export gomb is inaktív. Ennek oka, hogy ilyenkor még hiányzik valami olyan adat a riportból, ami megfelelő Intrastat jelentést tudna generálni.
Az oszlopokat végignézve látszik is, hogy a mi példánkban a Számlázott összeg forintban mező üres, ezért nem tudja elkészíteni a jelentést a rendszert.
Ez úgy tudjuk pótolni, hogy visszamegyünk a Szállítmányra és megadjuk a Számlázott mennyiség mezőt és elmentjük, ugyanis ennek hiányában nem tudja a rendszer, hogy mennyi a Számlázott összeg.
Ha megadtuk és még mindig azt tapasztaljuk, hogy nem frissült be azonnal az Intrastat riport annak az oka az lehet, hogy ennyi idő alatt még nem frissült be azonnal a Termékstatisztika. Ugyanis a termékstatisztika újraszámolás minden éjszaka egy alkalommal történik.
Így két lehetőségünk van, vagy várunk holnapig, amikor már automatikusan megtörténik a statisztika újraszámolás vagy pedig a Termékek menüben kijelöljük az adott terméket és indítunk rá manuálisan egy Termékstatisztika újraszámolást.
Fontos! Nem szükséges az összes termékre újraszámolni a statisztikákat, elegndő azokra, amik miatt a jelentést nem tudjuk exportálni.
Sikeres újraszámítás esetén erről a Folyamatok fülön azonnal értesülünk is.
Ha a következő napon vagy a statisztika újraszámolása után újra megnyitjuk a Pénzügy/ Jelentések/ Intrastat riportok/ OSAP 2012 menüt, akkor már látható, hogy a Számlázott összeg mezőben is megjelent egy adat és már nem piros az adott szállítmány sora, tehát nem található az adott sorban hiba.
Ha egyetlen sorban sem található hiba, akkor az export gomb a jobb felső sarokban aktívvá válik és lehetőségünk van exportálni az Intrastat jelentést.
Az exportra kattintva megjelenik egy ablak, amelyben a kérdőívet jóváhagyó vezető adatait és a kitöltő adatait meg kell adni. Ez az Intrastat jelentéshez szükséges, abban jelennek meg ezek az adatok.
Megjegyzést is tudunk hozzáfűzni, ez a jelentés egy speciális mezőjében jelenik meg.
Ha mindent kitöltöttünk, akkor kattintsunk az Export gombra és ezzel letöltődik egy xml fájl, amelyet a Folyamatok menüben érünk el.
Ebben az xml-ben benne vannak a fejléc adatok, az adószám, milyen termékek, termékkóddal, terméknévvel kerültek beszerzésre.
Az Intrastat kérdőívek csak a KSH-Elektra elektronikus adatgyűjtő rendszeren keresztül küldhetők el online kitöltéssel, adat XML feltöltéssel, vagy CSV formában. Az általunk generált XML fájl, megfelel ennek a formátumnak, így nem szükséges egyesével online kitölteni a jelentést.
OSAP 2010- Intrastat Kiszállítás kérdőív
Az 1.50.4. verzióval elérhetővé vált a CloudERP-ben az OSAP 2010 jelentés is.
Az OSAP 2010 riport a kiszállításra kerülő áruk jelentését foglalja magába.
Intrastat sablonok használata
Fontos kiemelni, hogy a sablonok használata nem kötelező, ez akkor tud segítséget nyújtani, ha például csak néhány ügyletkódot és néhány országba szállítunk terméket, mert így megadható webshop, rendelés és ügyfél szinten is a sablon, ami a rendelés létrehozásakor automatikusan kitölti a szükséges mezőket a rendelésen.
Rendelés
Megadható, hogy rendelés és helyesbítés létrehozáskor automatikusan milyen sablon kerüljön a rendelésre, ami által automatikusan kitöltésre kerül a rendelésen az ügyletkód mező.
Webshop
Minden webshophoz külön megadható, hogy az ott beérkező rendelések milyen ügyletkóddal jöjjenek létre.
Ügyfél
Ha van néhány ügyfelünk, akik gyakran rendelnek tőlünk, akkor hozzájuk is megadható egy sablon, így ha nekik hozunk létre új rendelést, akkor automatikusan kitöltésre kerül az ügyletkód.
Ha ezek közül valahol megadtuk az intrastat sablont, akkor az új rendelés létrehozásakor automatikusan az alábbi mezők kerülnek kitöltésre.
Fontos! A rendeltetési ország nem kerül a sablon alapján automatikusan kitöltésre, ugyanis az a rendelésen található szállítási országnál megadott adat alapján kerül kitöltésre. Ha nincs megadva szállítási ország, de a számlázási ország nem Magyarország, akkor a számlázási országgal kerül kitöltésre a rendeltetési tagállam mező automatikusan.
Rendelés létrehozás
Rendelés létrehozáskor, ha a szállítási és/vagy számlázási ország nem Magyarország, akkor a rendszer jelezni fogja, hogy az Intrastat adatok megadása szükséges.
A rendszer annyiban segít nekünk, hogy amikor beírásra kerül a szállítási ország, akkor automatikusan ezzel az adattal kitölti a Rendeltetési tagállam mezőt. Viszont, ha nincs megadva szállítási ország, de a számlázási ország nem Magyarország, akkor a számlázási országgal kerül kitöltésre a rendeltetési tagállam mező automatikusan.
Ha úgy mentjük el a rendelést, hogy ezeket nem adtuk meg, akkor a rendszer azt engedélyezi, de figyelmeztet, hogy ha a cél ország külföldi, emiatt az INTRASTAT adatok kötelezőek lehetnek. Ha a felhasználó ezt a figyelmeztetést figyelmen kívül hagyja akkor a jelentésben nem fog szerepelni ez a rendelés.
Továbbá, ha a szállítási és/vagy számlázási országnál megadott ország és az Intrastat adatokban megadott rendeltetési tagállam eltér, akkor erre is figyelmeztet a rendszer.
Ha az ügyletkód kitöltésre kerül, de a rendeltetési tagállam nem, akkor a a rendszer ezt hibaként érzékeli, és addig nem engedi a rendelést elmenteni, amíg vagy a rendeltetési tagállam megadása meg nem történik vagy pedig az ügyletkód kitörlésre nem kerül.
Ez ugyan így fordítva is igaz, tehát ha a rendeltetési tagállam kerül kitöltésre, de az ügyletkód üres, akkor sem engedi a rendszer a rendelést menteni.
Fontos! Ha ügyfelekhez, rendeléshez és webshophoz is adunk meg intrastat sablont, akkor ezek előfordulhat, hogy "ütik" egymást, tehát lehet a rendeléshez is adtunk meg egy sablont és a vevőhöz is, ami eltér, emiatt ezek között hierarchia van, annak érdekében, hogy ne okozzon gondot.
Webshop esetén a legerősebb az ügyfél, ezután a webshopon beállított, végül a rendelésen beállított. Tehát ha van megadva a webshopon és az ügyfél is intrastat sablon, akkor az ügyfél sablon fog érvényesülni, ha az ügyfélen nincs megadva, akkor kerül a webshopon megadott beállításra, végül ha egyiken sincs megadva, akkor a rendelésen megadott.
Kézi rendelés esetén is az ügyfélen megadott az erősebb, ezt követi a rendelésen beállított sablon.
Továbbá fontos megjegyezni, hogy EU-n kívüli rendelés esetén a rendszer nem tölti ki a Rendeltetési tagállam mezőt, ugyanis Intrastat esetében EU-n kívül rendelés esetén azt az EU-n belüli országot kell megadni, ahol a termék elhagyja az EU-t, ezt az információt a rendszer pedig nem tudja, így ezt manuálisan szükséges megadni. Erről részletes tájékoztatást a KSH útmutatója tud nyújtani.
Jelentés elkészítése
Az Intrastat jelentésben csak akkor jelenik meg egy rendelés, ha minimum Kiszedett állapotban van. Amíg nem került kiszedésre, addig nem tud vele az Intrastat dolgozni.
Ha a rendelés Kiszedve, Kiszállítás alatt vagy Kész állapotú, akkor a Pénzügy/Jelentések/Intrastat riportok/OSAP 2010 menüben jelenik meg.
Fontos! A rendszer automatikusan előző hónapra mutatja a jelentést, így ha a tárgyhavi szállítmányokat szeretnénk megnézni, akkor a jobb felső sarokban tudunk időszakot váltani.
Fontos! Magánszemély vevő esetén nincs adószám, emiatt ebben az esetben a rendszer egy 0-t ír be az adószám mezőbe.
Az alábbi képen látszik, hogy pirossal jelenik meg több rendelés is és a jobb felső sarokban található export gomb is inaktív. Ennek oka, hogy ilyenkor még hiányzik valami olyan adat a riportból, ami megfelelő Intrastat jelentést tudna generálni.
Az oszlopokat végignézve látszik is, hogy hiányzik néhány adat, ezért nem tudja elkészíteni a jelentést a rendszert.
A példánkban látszik, hogy a karacsonyfa200 cikkszámú termék esetében hiányzik a KN kód (kombinált nomenklatúra) és a származási ország. Ezt úgy tudjuk pótolni, ha rákattintunk ebben a sorban a termék cikkszámára, ami megnyitja a termék szerkesztését és pótoljuk ezeket az adatokat.
Fontos! Ahogy korábban írtuk a kiegészítő mértékegység nem kötelező mező, így ha ez a mező üres, attól még a jelentést le fogjuk tudni exportálni!
Továbbá látszik, hogy a számlázott összeg forintban mező is üres.
Ennek két oka lehet:
- Még nincs a rendeléshez számla kiállítva. Ebben az esetben addig nem fogjuk tudni a jelentést elkészíteni amíg a listában szereplő minden rendeléshez nincs számla. Ennek oka, hogy kötelező megadni a jelentésben a számlázott összeget és ezt az információt, csak a számláról tudja begyűjteni rendszer.
- A mai napon lett a számla kiállítva és még nem frissültek a termék statisztikák. Ebben az esetben annyi a teendőnk, hogy vagy várunk holnapig, amikor már automatikusan megtörténik a statisztika újraszámolás (ugyanis a rendszer éjszaka számolja újra automatikusan) vagy pedig a Termékek menüben kijelöljük az adott terméket/termékeket és indítunk rá manuálisan egy Termékstatisztika újraszámolást.
Fontos! Nem szükséges az összes termékre újraszámolni a statisztikákat, elegndő azokra, amik miatt a jelentést nem tudjuk exportálni.
Sikeres újraszámítás esetén erről a Folyamatok fülön azonnal értesülünk is.
Ha a következő napon vagy a statisztika újraszámolása után újra megnyitjuk a Pénzügy/ Jelentések/ Intrastat riportok/ OSAP 2010 menüt, akkor már látható, hogy a Számlázott összeg mezőben is megjelent egy adat és már nem piros a sor, tehát nem található az adott sorban hiba.
Ha egyetlen sorban sem található hiba, akkor az export gomb a jobb felső sarokban aktívvá válik és lehetőségünk van exportálni az Intrastat jelentést.
Az exportra kattintva megjelenik egy ablak, amelyben a kérdőívet jóváhagyó vezető adatait és a kitöltő adatait meg kell adni. Ez az Intrastat jelentéshez szükséges, abban jelennek meg ezek az adatok. Minden mező kitöltése kötelező a megjegyzés kivételével!
Megjegyzést is tudunk hozzáfűzni, ez a jelentés egy speciális mezőjében jelenik meg.
Ha mindent kitöltöttünk, akkor kattintsunk az Export gombra és ezzel letöltődik egy xml fájl, amelyet a Folyamatok menüben érünk el.
Ebben az xml-ben benne vannak a fejléc adatok, az adószám, milyen termékek, milyen termékkóddal, terméknévvel kerültek kiszállításra.
Az Intrastat kérdőívek csak a KSH-Elektra elektronikus adatgyűjtő rendszeren keresztül küldhetők el online kitöltéssel, adat XML feltöltéssel, vagy CSV formában. Az általunk generált XML fájl, megfelel ennek a formátumnak, így nem szükséges egyesével online kitölteni a jelentést.
Intrastat alá tartozó rendelések listázása
Ha az érdekel minket, hogy mely rendeléseknek kellene az Intrastatba bekerülnie és erre szeretnénk egy ellenőrző nézetet készíteni akkor, annyi a teendőnk, hogy létrehozunk egy nézetet rá a Rendelések menüben.
A szűrőkben a haladó szűrők segítségével beállítjuk az a feltételt, hogy listázzon ki minden olyan rendelést, aminek szállítási országa nem Magyarország vagy számlázási országa nem Magyarország.
Ha leszűrtünk ezekre a rendelésekre akkor beállíthathatunk két oszlopot, ami megmutatja, hogy a rendeléshez van-e megadva rendeltetési/feladási tagállam és van-e megadva ügyletkód.
Így gyorsan végig tudjuk nézni az összes rendelésünket, amik a fenti feltételek alapján Intrastat adatszolgáltatás alá tartoznának és egyből láthatóvá válik, ha valamelyiknél nincs megadva a két adat közül valamelyik.
Természetesen a szűrést további szűrésekkel is egyedibbé tehetjük, tehát akár rendelés állapotra való szűrésekkel, vagy ha úgy állítjuk be a szűrőket, hogy egy ÉS feltétellel hozzáfűzzűk azt is, hogy a tagállam vagy a tranzakció jellege mező üres legyen. Így egyből azt a listát látjuk, ahol nincsenek kitöltve ezek az adatok.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.