A CloudERP rendszer jövedéki nyilvántartási funkciója lehetővé teszi, hogy a jogszabályi megfelelés érdekében a rendszer automatikusan kezelje a jövedéki termékekkel kapcsolatos előírásokat, adatokat és raktári mozgásokat. A funkció segítségével egyszerűen és pontosan előállítható a NAV számára szükséges VNY fájl, így támogatva a cégek megfelelőségét és adminisztrációs terheik csökkentését.
Kinek hasznos?
Ez a funkció elsősorban azoknak a cégeknek hasznos, akik:
-
jövedéki termékeket értékesítenek (pl. alkohol, dohány, üzemanyag),
-
belföldi és külföldi ügyfelek felé egyaránt szállítanak,
-
különböző fizetési módokat kínálnak vásárlóiknak (pl. készpénz, utánvét),
-
és NAV-kompatibilis nyilvántartást szeretnének vezetni a jövedéki mozgásokról, beleértve a VNY fájl exportálását is.
Miért hasznos?
-
Jogszabályi megfelelés: Automatikusan biztosítja, hogy minden jövedéki termék a megfelelő szabályozás szerint kerüljön kiszolgálásra.
-
Automatizált raktárkezelés: A rendszer automatikusan megkülönbözteti a kiskereskedelmi és nagykereskedelmi kiszolgálást – nincs szükség manuális ellenőrzésre a rendelés kiszedésekor.
-
NAV export: Az adatstruktúra és a háttérben zajló műveletek lehetővé teszik a VNY fájl automatikus előállítását és beküldését.
-
Átláthatóság és auditálhatóság: Minden készletmozgás visszakövethető, ellenőrizhető – ez hatósági ellenőrzés esetén is kiemelten fontos.
A rendszerben megadható néhány alapadat annak érdekében, hogy a jövedéki nyilvántartáshoz szükséges export minden szükséges adatot tartalmazzon.
Ezeknek az adatoknak a megadására egyszer van szükség.
Cégadatok
A Beállítások/ Alapbeállítások menüben megadható az Adózási adatok blokkban a cég jövedéki engedély száma.
Raktár
A Raktár/ Szerkesztés menüben a Telephely adatok blokkban megadható két érték:
- Telephely jövedéki engedély szám
- Telephely működési engedély szám
Termék
A Termékek menüben a További adat blokkban 4 mező állítható be:
- Jövedéki termék jelölődoboz, ha jövedékis a termék akkor megadhathatóak az alábbi adatok:
- Kombinált nomenklatúra
- Mennyiségi szorzó
- Jövedéki mennyiségi egység (darab, liter, kilo)
Ezek az értékek természetesen tömegesen importálhatóak is, így tömegesen módosíthatóak, hozzáadhatóak a termékhez.
Ha a cég jövedéki termékeket forgalmaz, akkor a magánszemélyek és a céges vásárlók rendelései eltérő jövedéki szabályok alá esnek.
Ennek megfelelően a kiskereskedelmi („kisker”) és nagykereskedelmi („nagyker”) raktár jogilag külön van nyilvántartva, de fizikailag egy helyiségben is lehetnek.
A rendszer feladata az, hogy automatikusan kezelje ezt a megkülönböztetést anélkül, hogy a raktárosoknak erre külön figyelniük kellene a rendelés kiszolgálása során.
Jelen példában a nagyker raktár a jövedéki raktár, amiben az összes termék tárolva van és ahonnan a nagykeres rendelések kiszolgálásra kerülnek, viszont ebből a raktárból nem lehetséges kiszolgálni az alábbi vevőket:
- Magyar adószámmal nem rendelkező vásárló (külföldi cég, magánszemély) bármilyen fizetési móddal
- Magyar adószámmal rendelkező vásárló, de a rendelés fizetési módja készpénz, utánvét
Emiatt ezeket a rendeléseket automatikusan át kell mozgatni egy másik raktárba, ahonnan ezek kiszolgálásra kerülnek.
Ezáltal szükséges, hogy 2 db raktárunk legyen!A legegyszerűbb, ha Kisker raktárként és Nagyker raktárként nevezzük el őket. Adjuk meg a raktár jövedéki engedély számát.
Ahhoz, hogy ezek a rendelések automatikusan át legyenek mozgatva két automatizmust szükséges beállítani.
Az automatizmus beállítása előtt két fogalmat szükséges tisztázni:
- Elszámolási raktár: Az a raktár, amelyhez a művelet formailag tartozik és amiből a rendelés látszólag kiszolgálásra került. A példánkban ez a kisker raktár.
- Raktár: Az a raktár, amelyből a fizikai mozgás történik és ahonnan fizikailag kiszedésre kerül a termék. Ez jelöli azt a raktárat, amelyben a rendelés készletfoglalása és a valós kivételezése történik. A példánkban ez a nagyker raktár.
Ügyfelek
Az ügyfelekhez is szükséges megadni a cég jövedéki engedély számát vagy a telephely jövedéki engedély számát, ugyanis a sikeres VNY fájl exportáláshez ez is szükséges.
Fontos! Csak cégek esetén adható meg jövedéki engedély/ telephely jövedéki engedély szám.
Automatizmus
Tehát a célunk az, hogy ha a vevő magyar adószámmal nem rendelkező vásárló (külföldi cég, magánszemély) bármilyen fizetési móddal vagy magyar adószámmal rendelkező vásárló, de a rendelés fizetési módja készpénz, utánvét, akkor a rendelés kerüljön automatikusan átmozgatásra a kisker raktárba, mert nem szolgálhatóak ki közvetlenül a nagyker raktárból.
A Beállítások/ Automatizmus/ Automatizmus menüben szükséges ehhez létrehoznunk 2 automatizmust.
1. Automatizmus
Név: Elszámolási raktár: KISKER
Leírás: A nagyker raktár a jövedéki raktár, amin az összes termék tárolva van és ahonnan a nagykeres rendelések kiszolgálásra kerülnek, viszont ebből a raktárból nem lehetséges kiszolgálni az alábbi vevőket:
- Magyar adószámmal nem rendelkező vásárló (külföldi cég, magánszemély) bármilyen fizetési móddal
- Magyar adószámmal rendelkező vásárló, de a rendelés fizetési módja készpénz, utánvét.
A konkrét feltétel ami le lett írva:
- nincs beállítva a statisztikai raktár
- és a raktár az 1. Nagyker raktár
- és a rendelés állapota kiszedés folyamatban előtti (tehát még nincs hozzá raktárművelet)
- és (
- vagy nincs adószám
- vagy a számlázási ország nem magyarország
- vagy a fizetési mód típusa készpénz/utánvét)
1. mit csináljon az automatizmus?
Az alábbi szöveget szükséges bemásolni a mit csináljon az automatizmus? mezőbe:
{"statistical_warehouse": 00}
Itt fontos, hogy a 00 helyére a mi cégünkben létrehozott Kisker raktár azonosítóját kell megadnunk. Ezt az azonosítót úgy tudjuk a legegyszerűbben kideríteni, ha a Kisker raktár Szerkesztése menübe lépünk és fent az URL-ben megnézzük azt az azonosítót, ami az https://app.clouderp.hu/warehouse/ után van. Jelen példában ez 34, tehát ezt kell beírnom a 00 helyére.
2. mikor fusson az automatizmus?
Az alábbi szöveget szükséges bemásolni a mikor fusson az automatizmus? mezőbe:
state__statistical_warehouse_id = null and state__warehouse_id = 11 and state__status < constants__order_status_picking and (state__billing__tax_number = null or state__billing__country != 'HU' or state__payment_method__type in {constants__order_payment_method_cash, constants__order_payment_method_cash_on_delivery})
Itt fontos, hogy az 11 helyére a mi cégünkben létrehozott Nagyker raktár azonosítóját kell megadnunk. Ezt az azonosítót úgy tudjuk a legegyszerűbben kideríteni, ha a Nagyker raktár Szerkesztése menübe lépünk és fent az URL-ben megnézzük azt az azonosítót, ami az https://app.clouderp.hu/warehouse/ után van. Jelen példában ez 35, tehát ezt kell beírnom az 11 helyére.
2. Automatizmus
Név: Elszámolási raktár: NEM KISKER
Leírás: A statisztikailag kisker raktár beállítás ellentettje, ami ha módosul a rendelés és magyar adószámmal rendelkező lesz, de korábban a kisker raktárhoz volt sorolva akkor kiszedi onnan. Ez csak a szedés előtt lehetséges.
1. mit csináljon az automatizmus?
Az alábbi szöveget szükséges bemásolni a mit csináljon az automatizmus? mezőbe:
{"statistical_warehouse": null}
2. mikor fusson az automatizmus?
Az alábbi szöveget szükséges bemásolni a mikor fusson az automatizmus? mezőbe:
state__statistical_warehouse_id = 00 and state__warehouse_id = 11 and state__status < constants__order_status_picking and (state__billing__tax_number != null and state__billing__country = 'HU' and (not (state__payment_method__type in {constants__order_payment_method_cash, constants__order_payment_method_cash_on_delivery})))
Itt fontos, hogy a 00 és a 11 helyére a mi cégünkben létrehozott Kisker és Nagyker raktár azonosítóját kell megadnunk. Ezt az azonosítót úgy tudjuk a legegyszerűbben kideríteni, ha a Kisker és a Nagyker raktár Szerkesztése menübe lépünk és fent az URL-ben megnézzük azt az azonosítót, ami az https://app.clouderp.hu/warehouse/ után van. Jelen példában a 00 helyére 34 és a 11 helyére pedig 35 kerül.
Ha mind a két automatizmust létrehoztuk és Engedélyeztük, akkor mostantól minden rendelésre le fognak futni.
Elszámolási raktár működése
Az automatizmus eredményét úgy lehetséges ellenőrizni, hogy a Rendelések menüben lehetőségünk van a Raktár mellett egy Elszámolási raktár mezőt beállítani oszlopként, ami ki fog töltődni a Kisker raktár értékkel, ha olyan rendelés érkezik be, aminek a vásárlója:
- Magyar adószámmal nem rendelkező vásárló (külföldi cég, magánszemély) bármilyen fizetési móddal
- Magyar adószámmal rendelkező vásárló, de a rendelés fizetési módja készpénz, utánvét
Viszont minden más esetben üres marad az Elszámolási raktár mező, ugyanis azok olyan rendelések, amik közvetlenül kiszolgálhatóak a Nagyker raktárból.
Mi történik a rendszerben ilyenkor?
Abban az esetben ha a rendelés közvetlenül kiszolgálható a Nagyker raktárból, ugyan úgy megtörténik a rendelés kiszolgálása és a Nagyker raktárban létrejönnek a szükséges raktárműveletek.
Viszont, ha olyan rendelésről van szó, ami nem szolgálható ki közvetlenül a Nagyker raktárból, tehát van raktár megadva az Elszámolási raktár mezőben, akkor ebben az esetben több lépés történik a rendelés kiszolgálása során a rendszerben, de ebből a rendszerben dolgozó felhasználó nem fog érzékelni semmit.
Ez csak azért fontos, mert ha szeretnénk a VNY fájl exportálni vagy hatósági ellenőrzés történik, akkor pontosan le tudjuk kérni, hogy mikor- mi- hova került bevételezésre, honnan kerül kiszolgálásra.
Így ha egy Kisker rendelés szeretnénk kiszolgálni, akkor a megszokott módon létrehozzuk hozzá a Kiszedést vagy Kivételezést.
Kiszedés esetén a fizikálisan létező raktárunkban, tehát a Nagyker raktárban jön létre a kivételezés, ugyanis innen szedi ki a raktáros kolléga a rendelést.
A kiszedés is a Nagyker raktárban a megfelelő helyre vezet minket (abban az esetben ha nem gyűjtő lokáción tárolunk mindent).
Majd ha elvégeztük a kiszedést/ kivételezést, akkor le tudjuk ellenőrizni, hogy a Nagyker raktárban létrejött és végrehajtásra is került a Nagyker raktárban a kivételezés.
Viszont itt is raktárműveleteknél is beállítható 1 db plusz oszlop, ami Elszámolási néven található.
Mivel ez a rendelés egy olyan rendelés volt, ami nem szolgálható ki közvetlenül a Nagyker raktárból és kitöltésre került az Elszámolási raktár mezője, így a raktárműveleten is az Elszámolási oszlopban ehhez a rendeléshez IGEN értéket látunk.
Ez az IGEN érték azt jelenti, hogy ehhez a raktárművelethez létrejött a háttérben az Elszámolási raktárban is raktárművelet.
Ezt a Kisker raktár raktárműveleteit megnézve láthatjuk is, hogy tényleg így van:
Létrejött egy bevételezés és egy kivételezés ugyan ahhoz a rendeléshez kapcsolódóan.
Hogy miért?
Azért mert a rendelés nem szolgálható ki közvetlenül a Nagyker raktárból a vásárló típusa, fizetési mód miatt, emiatt amikor a raktáros kolléga elkezdte a rendelést kiszedni a Nagyker raktárból a háttérben létrejött egy Bevételezési raktárművelet a Kisker raktárba és ezzel egyidejűleg egy Kivételezési raktárművelet is létrejött a Kisker raktárban.
Ennek oka, hogy a rendelést a Kisker raktárból kellene az előírások szerint kiszolgálni, emiatt a rendszer bevételezte a termékeket a Kisker raktárba és ki is vételezte, hogy úgy tűnjön a Nagyker raktárból ki lett szedve a termék, az át lett mozgatva a Kisker raktárba, majd a rendelés ténylegesen a Kisker raktárból lett kiszolgálva.
Ezáltal ha a Kisker raktárra és a Nagyker raktárra szeretnénk exportokat előállítani már néhány egyszerű szűrőfeltétel segítségével könnyen kiszűrhetőek azok a rendelés, amiket a Kisker raktárból szolgáltunk ki és azok amiket közvetlenül a Nagyker raktárból.
Visszáru kezelés
A visszáruk tekintetében is bekerült egy új beállítható Elszámolási raktár oszlop a nézetbe.
Abban az esetben ha a rendelés a Nagyker raktárból került kiszolgálásra értelemszerűen a visszáruzás során a termék a Nagyker raktárba kerül bevételezésre automatikusan.
Ha a termék a Kisker raktárból került kiszolgálásra, akkor visszáru bevételezése során is létrejön 2 db plusz raktárművelet, a Kisker raktárban egy bevételezés és egy kivételezés.
Ezt szintén onnan tudhatjuk, hogy a visszárun van megadva Elszámolási raktár, akkor ehhez a visszáruhoz fog létrejön automatikusan 2 raktárművelet az elszámolási raktárban.
És hogy mi történik visszáruzás során?
A terméknek a visszáru folyamat végén abba a raktárba kell bevételezésre kerülnie, amiből fizikálisan ki lett szolgálva, de úgy, hogy ha ez egy kiskeres rendelés, akkor az alábbi folyamaton kell végigmennie:
A termék fizikálisan beérkezik a raktárba, amikor a raktári dolgozók elkezdik a terméket a helyére pakolni, akkor a bevételezés során automatikusan létre kell jönnie egy készletmozgásnak, amelyhez 3 művelet tartozik:
- A készletmozgáshoz kapcsolódóan létrejön és végrehajtásra kerül egy bevételezés az Elszámoló kisker raktárba
- A készletmozgáshoz kapcsolódóan létrejön és végrehajtásra kerül egy kivételezés az Elszámoló kisker raktárból
- A készletmozgáshoz kapcsolódóan létrejön és végrehajtásra kerül egy bevételezés a Nagyker raktárba
Így a folyamat végén a termék látszólag az Elszámoló kisker raktárba kerül vissza, de a valóságban onnan a rendszer már ki is vételezte és áthelyezte a nagyker raktárba.
És hogy mi ennek az egésznek az értelme?
Az hogy legyen lehetőség a rendszerből a megfelelő adatok alapján a NAV számára szükséges formátumú VNY fájlt generálni, amit aztán azonnal fel lehet tölteni a NAV részére.
VNY fájl felépítése
- A VNY file egy pipe (|) karakterrel tagolt állomány amely 2 típusú sorból áll:
- Okmány fej (VF)
- Okmány tételsorok (VT)
- Szabály:
- Tekintve, hogy egy bizonylaton több termék is kitárolásra kerülhet, egy fejadathoz több tételsori adat tartozhat. Egy fejadathoz minimum 1 tételsori adatnak szerepelnie kell.
- A fej-adatsorhoz tartozó tételsori adatokat közvetlenül a fej-adatsor alatt, a következő sor(ok)ban kell rögzíteni az alábbi bontásban:
Bizonylati bontás | Azonosító | Megjegyzés |
Okmány fej | VF | |
Okmány tételsorok | VT | legalább 1-nek szerepelnie kell |
Fejadatok
Definíció | Adattípus | Maximális hossz | |
1. | VF (konstans érték) | C | 2 |
2. | Verzió 14, a következő tájékoztatás megjelenéséig (konstans érték) | C | 2 |
3. | Jövedéki engedélyes adószáma (raktárbeállításokban megadott saját adószám) | C | 8 |
4. | Jövedéki engedélyes engedélyszáma (raktárbeállításokban megadott saját jövedék szám) | C | 13 |
5. | Vevő neve (készletmozgás esetén saját cégnév) | C | 70 |
6. | Vevő adószáma (készletmozgás esetén saját adószám) | C | 20 |
7. | Dohánygyártmány esetén a jövedéki kiskereskedő működési engedélyszáma, nyilvántartásba vételi száma vagy dohány kiskereskedelmi engedélyszáma | C | 20 |
8 . | Vevő irányítószám (rendelésen szereplő szállítási irányítószám vagy ha ez üres akkor a számlázási; készletmozgás esetén raktáron megadott adat) | C | 7 |
9. | Vevő település (rendelésen szereplő szállítási település vagy ha ez üres akkor a számlázási; készletmozgás esetén raktáron megadott adat) | C | 20 |
10. | Vevő vagy utca és házszám (rendelésen szereplő szállítási utca és házszám vagy ha ez üres akkor a számlázási; készletmozgás esetén raktáron megadott adat) | C | 30 |
11. | Forgalom típusa (konstans 1 mindig, csak belföldi mozgásokat kezelünk) | C | 1 |
12. | Szállítólevél, EKO vagy egyéb a kitárolásról szóló bizonylat száma (WOP - raktárművelet azonosítója) | C | 40 |
13. | Szállítólevél, EKO vagy egyéb a kitárolásról szóló bizonylat kelte (ÉÉÉÉHHNN) (WOP - raktárművelet lezárásának / befejezésének dátuma) | D | 8 |
14. | Kiszállítás időpontja (ÉÉÉÉHHNN) (WOP - raktárművelet lezárásának / befejezésének dátuma) | D | 8 |
249 |
a) A Fejadatok 5-10. rovatát kötelező kitölteni, ha a 11. Rovatban csak 1-es érték szerepel.
b) A Fejadatok 6. rovatában az adószámot 8 karakter hosszon kell feltüntetni, ha az adott rovatba magyar adószámmal rendelkező vevő/címzett kerül rögzítésre.
Tételadatok
Definíció | Adattípus | Maximális hossz | |
1. | VT | C | 2 |
2. | Szállítólevél, EKO vagy egyéb a kitárolásról szóló bizonylatszáma (WOP - raktárművelet azonosítója) | C | 40 |
3. |
Értékesített termék KN-kódja [1-8 számjegyig] (Termékprofilról aktuális érték) |
C | 8 |
4. | Értékesített termék megnevezése (Termékprofilról aktuális érték) | C | 50 |
5. |
Értékesített termék mennyisége [(negatív előjel opcionális) 12 egész és 2 tizedes, ponttal elválasztva] (Kimenő raktárműveleten lévő mennyiség) Ha több mint 2 tizedes, le kell vágni a többlet karaktert |
N | 15 |
6. | Értékesített termék mennyiségi egysége (Termékprofilról aktuális jövedéki mennyiségi egység) | C | 2 |
7. |
Értékesített termék kiszerelésének típusa [4 egész és 3 tizedes, ponttal elválasztva] (Termékprofilról aktuális jövedéki kiszerelés típusa) |
N | 8 |
8. |
Alkoholtermék/sör alkoholfoka (%) [3 egész és 2 tizedes, ponttal elválasztva]- Ez itt nem aktuális, üres azaz || |
N | 6 |
131 |
a) Az adatszolgáltatás során a tételadatoknál kizárólag jövedéki termékek kerülhetnek rögzítésre.
b) A Tételadatok 5. rovatában a mennyiséget a 6. rovat szerinti mennyiségi egységben kell megadni, szám (eladott darabszám * jövedéki kiszerelés pl. Eladok 5 db 4 literes olajat ebben az esetben 20 szerepeljen a fileban).
c) A Tételadatok 6. rovatában mennyiségi egységként energiatermékek esetében a mennyiségi egység feltüntetésére az „L” (liter), a „KG” (kilogramm) vagy az „M3” (köbméter) rövidítés alkalmazandó. A mennyiségi egység rovatban az előbbiektől eltérő rövidítések nem alkalmazhatóak.
d) A Tételadatok 7. rovatát nem kell kitölteni energiatermékek tekintetében.
f) A Tételadatok 5., 7. és 8. rovatában a tizedes törtek egész és tört részének elválasztására tizedesjelként kizárólag pont alkalmazható.
VNY fájl exportálása a CloudERP-ből
Annak érdekében, hogy a megfelelő raktárműveleteket exportáljuk ki a VNY fájlban egy nézetet szükséges létrehoznunk a megfelelő szűrésekkel, ugyanis az export a szűrések alapján fogja a VNY fájlt elkészíteni számunkra.
Jelen esetben a Nagyker raktárból szeretnénk lekérni a VNY fájlt, mert ez tartalmazza azokat a kivételezéseket, amikhez olyan rendelésekhez kapcsolódnak, amiknél a vásárló magyar adószámmal rendelkezik és a rendelés kiegyenlítése bankszámla forgalommal jár (pl. utalás, bankkártya).
De ebben a listában találhatóak meg azok a kivételezések is, amik a kisker raktárba lettek átmozgatva, annak érdekében, hogy a kisker vásárlókat is kiszolgáljuk.
Emiatt le kell szűrnünk arra, hogy Elszámolási értéke “Nem”, tehát csak azokat a raktárműveletek hozza, amik nem kapcsolódnak kisker raktárhoz.
Természetesen itt akár időszakra is szűrhetünk ezen felül vagy akár Okokra, Irányokra.
Fontos! A VNY fájl exportálásakor ki kell választanunk hogy mely hónapra kérjük le az exportot, így ha előtte ebben a listában már leszűrtünk pl. adott hétre, akkor az export csak az adott hetet fogja letölteni, emiatt dátumra nem érdemes szűrni ebben a listában, ugyanis azt majd a VNY fájl exportnál tudjuk beállítani.
Az export figyelembe fogja a szűrőfeltételeket, viszont arra mindenképp figyeljünk, hogy csak a kivételezések vannak a VNY fájl exportban, tehát ha véletlenül a listában benne hagyjuk a bevételezéseket az sem gond, mert a rendszer tudja, hogy csak a kivitelezéseket kell a VNY fájl exportnak tartalmaznia.
Ha leszűrtünk a megfelelő adatokra, akkor jelöljük ki azokat a raktárműveleteket (akár az összeset is), amikből szeretnénk ha a VNY fájl exportálásra kerülne.
Majd válasszuk ki a VNY export műveletet.
Válasszuk ki a hónapot amire szeretnénk az exportot előállítani:
Fontos, hogy csak év és hónap kiválasztására van lehetőség, ugyanis a VNY fájlt teljes hónapra kell a NAV felé adatszolgáltatáskor feltölteni.
Ha kijelöltük az időintervallumot válasszuk az Export gombot.
Ez automatikusan letölti a VNY fájlt, vagy ha nincs engedélyezve az automatikus letöltés a böngészőben, akkor a CloudERP-n belül jobb felső sarokban a Folyamatok fül alatt találjuk az elkészült fájlt.
A VNY fájl ilyen formátumban fogja tartalmazni a rendelésekhez tartozó okmány fejeket és okmány tételsorokat.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.