- Az alapértelmezett árlista, avagy mindennek az alapja
- Kedvezményes árlisták és az értékesítési csatornák kapcsolata
- Webshop és az árlisták kapcsolata
- POS (üzleti) értékesítés és az árlisták kapcsolata
- Manuálisan felvett rendelések és a NORMÁL árlisták kapcsolata
Az előző fejezetekben megismerkedhettél azzal, hogy hogyan lehet termékeket árazni az árlisták segítségével. Megismerhetted azt is, hogy nagyjából, hogyan épülnek egymásra az árlisták, milyen formulákat és hogyan használhatsz az egyes árlistáknál, hogy a termékek árazását felgyorsítsd.
De mégis, hogyan jelennek meg az árak a különböző értékesítési csatornákon, hogyan lehet a legkönnyebben szabályozni az árakat? Hogyan és mikor érvényesülnek a kedvezményes árlistákon szereplő árak? Mi történik akkor, ha egy terméket nem rendelünk hozzá egy egyedi árlistához, de az adott értékesítési csatornánkat igen?
A CloudERP árazási rendszere ilyen formán meglehetősen összetett, ezért haladjunk lépésről lépésre. Megpróbáljuk nagyon röviden bemutatni, hogy hogyan is működik ez a gyakorlatban. Tehát ha biztosan tudod már, hogy hogyan kell termékeket árlistákhoz hozzárendelni, ha tudod kezelni a kedvezményes árlistákat, esetlegesen kipróbáltad már a formulákat, akkor kalandra fel.
Az alapértelmezett árlista, avagy mindennek az alapja
A legfőbb és legelső szabályunk, hogy az alapértelmezett árlista, AZ ÁRLISTA. Minden termékednek legyen egy alapértelmezett árlistához köthető ára. Ez az ár a kiinduló ár, ez legyen a legmagasabb értékesítési árad, vagy az az árad, amelyet a legtöbbet alkalmazol egy terméked esetében.
MIÉRT? Értékesítési csatornákhoz tudsz egyedi árlistákat hozzárendelni. Viszont ha ezt elmulasztod és/vagy a termékedet nem rendeled hozzá az adott értékesítési csatornán definiált egyedi árlistához, akkor az adott értékesítési csatornán az ALAPÉRTELMEZETT ÁRLISTÁHOZ TARTOZÓ TERMÉKÁR fog megjelenni, tehát azon fogod a termékedet értékesíteni. Ez alól nincs kivétel, ez minden értékesítési csatornádra igaz.
FŐ SZABÁLY TEHÁT: A TERMÉKEIDNEK MINDIG LEGYEN EGY ALAPÉRTELMEZETT ÁRLISTÁHOZ TARTOZÓ ÁRA!
Alapértelmezett árlista, vagy egyedi árlista? Avagy, melyiket válasszam?
Azt már tudod, hogy az alapértelmezett árlistához tartozó árakat minden termékedhez definiálnod kell. Ettől függetlenül döntesz úgy, hogy több egyedi árlistát is létrehozol és a termékeidnek ezekhez az árlistákhoz is definiálsz árakat.
Nézzük meg, hogy melyik értékesítési csatornáidon, hogyan működnek az egyes árlisták!
Értékesítési csatorna | Árlista választhatósága | Milyen árak jelennek meg az adott értékesítési csatornán? |
Webshop |
Kötelező megadnod az árlistát, ez lehet az alapértelmezett árlistád is. A rendszer az első szinkron során ebbe a megjelölt árlistába fogja a termékeid árát leszinkronizálni. Webshop és a CloudERP kapcsolati irányától függ, hogy a termékeid árát ezentúl melyik felületen kezeled tovább. |
Amennyiben a webshopnál a termék szinkronnál Az ERP -> Webshop szinkron mellett döntesz: A termékek a kötelezően megadott árlistához tartozó termékárakkal fognak megjelenni a webáruházban. Amennyiben az alapértelmezettől eltérő egyedi árlistát állítottál be a webshopnál, akkor azok a termékek, amelyeknek az egyedi árlistánál nem határoztál meg árat, azok az alapértelmezett árlistán szereplő áraikkal fognak szerepelni a webáruházban. |
POS (üzleti) értékesítés | Opcionálisan megadható |
Amennyiben nem definiálod az árlistát, akkor a termékeket az alapértelmezett árlistán szereplő árakkal fogod értékesíteni az adott üzletben. Ha alapértelmezett árlistától eltérő egyedi árlistát adsz meg a POS értékesítési csatornádnál, akkor az egyedi árlistához tartozó termékárak jelennek meg. Amennyiben az adott egyedi árlistán a terméknek nem határoztál meg árat, akkor ebben az esetben szintén az alapértelmezett áron tudod értékesíteni a terméket. |
Manuálisan rögzített rendelések | Nem definiálható előre | Minden esetben az alapértelmezett árlistát választja a rendszer, azonban a rendelés rögzítésekor megadhatod, hogy milyen árlistával szeretnél dolgozni. (Vagy vevőnél, vevő csoportodnál előre definiálhatod - erről később lesz szó). Itt ugyan úgy érvényesül, az alapszabály, hogy ha a kiválasztott egyedi árlistához nem tartozik termékár, akkor annak a terméknek az alapértelmezett árán rögzíted a rendelést. |
Kedvezményes árlisták és az értékesítési csatornák kapcsolata
Értékesítési csatorna | Kedvezményes árlista választhatósága | Milyen árak jelennek meg az adott értékesítési csatornán? | Megjegyzés |
Webshop |
Kötelező megadnod a kedvezményes árlistát, ez lehet az alapértelmezett kedvezményes árlistád is. A rendszer az első szinkron során ebbe a megjelölt árlistába fogja a termékeid kedvezményes árát leszinkronizálni. Webshop és a CloudERP kapcsolati irányától függ, hogy a termékeid árát ezentúl melyik felületen kezeled tovább. |
Amennyiben a webshopnál a termék szinkronnál Az ERP -> Webshop szinkron mellett döntesz: A termékek a kötelezően megadott kedvezményes árlistához tartozó termékárakkal fognak megjelenni a webáruházban.
|
A webáruházaknál nem releváns, hogy az adott kedvezményes árlista alapértelmezett volt-e vagy sem, mindig csak az a kedvezményes ár fog megjelenni, amelyik definiálva van a webshopnál megadott kedvezményes árlistán. NEM IDŐSZAKOSAN MEGADOTT KEDVEZMÉNYES ÁR MINDADDIG FELÜLÍRJA A NORMÁL ÁRAT, AMEDDIG A KEDVEZMÉNYES ÁR TÖRLÉSRE NEM KERÜL! |
POS (üzleti) értékesítés |
Opcionálisan megadható |
Nem határozod meg a kedvezményes árlistát: Ebben az esetben az alapértelmezett kedvezményes árlistán meghatározott kedvezményes termékárakon tudod értékesíteni a termékeidet. |
Kedvezményes áron csak akkor tudod értékesíteni a terméket, amennyiben a terméknél az ALAPÉRTELMEZETT KEDVEZMÉNYES ÁRLISTÁHOZ definiáltál árat. |
Meghatározod a kedvezményes árlistádat egy alapértelmezettől eltérő egyedi kedvezményes árlistával: Az adott kedvezményes árlistához megadott termékárak jelennek meg a POS értékesítési folyamat során. |
FONTOS! Amennyiben egy terméknél nem definiálsz az egyedi kedvezményes árlistához árat, de az alapértelmezett kedvezményes árlistánál igen és az alacsonyabb, mint a POS (üzleti) értékesítési csatornánál meghatározott egyedi normál árlistához tartozó ár, akkor az ALAPÉRTELMEZETT KEDVEZMÉNYES ÁRLISTÁHOZ tartozó KEDVEZMÉNYES ÁRON értékesíti a rendszer a terméket. | ||
Manuálisan rögzített rendelések |
Az alapértelmezett normál árlistát választod ki a rendelés rögzítésének az elején. | Amennyiben egy terméknél rögzítettél árat az ALAPÉRTELMEZETT KEDVEZMÉNYES ÁRLISTÁNÁL, akkor ezen a kedvezményes áron fogod értékesíteni a terméket az adott rendelésben. | Csak abban az esetben tudod érvényesíteni a kedvezményes árat, ha a terméknél meghatároztad az alapértelmezett kedvezményes árlistához tartozó kedvezményes árat. |
Az alapértelmezettől eltérő egyedi normál árlistát választod ki a rendelés rögzítésének az elején. | Ebben az esetben NEM ÉRVÉNYESÜLNEK az egyedi kedvezményes árlistán meghatározott kedvezményes árak! | Egyedi normál árlistához tartozó árakkal rögzíted a rendelésed, de az adott termékhez tartozik alapértelmezett kedvezményes árlistához tartozó kedvezményes ár, amely alacsonyabb, mint az egyedi normál árlistán szereplő ár, akkor a kedvezményes áron értékesíti a rendszer a terméket. |
Webshop és az árlisták kapcsolata
A webáruházak bekötésénél kötelezően kell megadnod, hogy melyik normál és kedvezményes árlistával kötöd össze webshopodat.
Ezt minden esetben a bekötés első lépésénél kell megtenned a termék szinkronizációval kapcsolatos résznél:
Webshopok bekötésével és azok beállításaival kapcsolatban több információt olvashatsz az Értékesítési csatornák tanagyag fejezetei között.
POS (üzleti) értékesítés és az árlisták kapcsolata
A fenti táblázatban összefoglaltuk a POS (üzleti) értékesítésre vonatkozó szabályokat. Ismétlésként nem árt azért megjegyezni, hogy a FŐ SZABÁLY: amennyiben nem rendelünk hozzá az egyes üzleteinkhez árlistát, úgy ott az ALAPÉRTELMEZETT árlista és az ALAPÉRTELMEZETT KEDVEZMÉNYES árlista árai fogna szerepelni.
Hogyan rendeljünk egyedi árlistát egyes üzleteinkhez?
Amennyiben nem az alapértelmezett árlistát és az alapértelmezett kedvezményes árlistát szeretnénk egyes üzleteinkben alkalmazni, akkor van lehetőségünk arra, hogy egyedi árlistát rendeljünk az üzleteinkhez. Ezt a Pénzügy -> Üzletek menüpont alatt tudjuk megtenni:
Itt az adott üzletünket kiválasztva, annak adatlapján tudjuk hozzárendelni az egyes árlistákat a POS értékesítési helyünkhöz.
Manuálisan felvett rendelések és a NORMÁL árlisták kapcsolata
Új rendelés rögzítésekor a fenti szabályok figyelembevétele mellett a rendelés rögzítésének a legelején ki tudjuk választani azt a NORMÁL ÁRLISTÁT, amelynek megfelelően szeretnénk a termék árakat szerepeltetni a rendelésben.
Ismétlésként érdemes még egyszer megemlíteni, hogy csak a NORMÁL árlistákat tudjuk az egyes rendelésekhez rendelni, az alapértelmezett kedvezményes árlistától eltérő kedvezményes árlistákat NEM!
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.