Tartalomjegyzék:
Hitelkeret listázása, nézetek létrehozása
Fizetési módok tiltása hitelkeret túllépése esetén
Rendelés leadása hitelkeret összegén belül
Rendelés leadása hitelkeret összegén túl
1.1. Rendelés kiszolgálás közben túllépett hitelkeret
1.2. Rendelés létrehozásakor már túllépett hitelkeret
Alapvetések
A hitelkeret egy bruttó összeg, így a hitelkeretből a rendelés bruttó értéke kerül levonásra! A hitelkeretbe minden olyan rendelés egyenlege kerül felszámításra, aminek a fizetési módja utólagos fizetés.
Ennek oka, hogy előre fizetéses rendelések esetén a rendelés addig jóváhagyásra vár állapotban marad, amíg kifizetésre nem kerül, így nem történhet az, hogy a cég megrendel egy olyan termékeket a vevőnek és kiszolgálja a rendelést, amiket nem fizet ki. Viszont utólagos fizetések esetén ez meg tud történni, emiatt ezek a rendelések a hitelkeretből levonásra kerülnek, amíg ki nem egyenlíti a vevő az ezekhez a rendelésekhez tartozó számlát.
A hitelkeret csak forintban megadható, ha a rendelés mást pénznemmel kerül leadásra, akkor árfolyamtól függően számoljuk ki a fennmaradó hitelkeretet.
Alapbeállítások
A Rendelések/ Alapbeállításokban megadható, hogy engedélyezzük-e az adott cégben a hitelkeret kezelését. Ha engedélyezzük, akkor az ügyfeleken megjelenik a hitelkeret kezelés.
A beállítások módosítása után, a már belépett felhasználóknál "Cache ürítése és újratöltés" lehet szükséges, hogy a beállítások érvényesüljenek. A módosítást elvégző felhasználónál nincs szükség erre.
Ha az engedélyezésre kerül, akkor az alábbi beállítások is elérhetővé válnak:
-
Ügyfelek feketelistázása hitelkeret átlépés esetén:
Ha ezt engedélyezzük ezt a mezőt, akkor az ügyfelek automatikusan feketelistások lesznek, ha elérik (tehát 0ft) a hitelkeretüket. -
Fizetési módok tiltása hitelkeret átlépése esetén:
Ha a hitelkeret kezelés engedélyezve van, akkor megjelenítésre kerül egy mező amelyben a rendszerben rögzített utólagos fizetési módok közül tudunk választani, hogy melyeket akarjuk letiltani ha a hitelkeretet túllépte a vevő. Ez annyit jelent, hogy a hitelkeret túllépésekor ilyen fizetési módokkal nem tudunk rögzíteni rendelést az adott vevőnek. Ez opcionálisan megadható, ha nem szeretnénk fizetési módokat tiltani, akkor üresen hagyhatjuk, ekkor nem kerül tiltásra semmilyen fizetési mód.
Fontos! Ez csak manuális rendelés rögzítésnél kerül letiltásra, webshopos rendelés be tud jönni ezzel a fizetési móddal, viszont ekkor feladat kerül a rendelésre, ami nem engedi tovább!
Hitelkeret megadása ügyfélen
1. Egyesével manuálisan
Ha az Alapbeállításokban engedélyezésre került a Hitelkeret kezelés, akkor ügyfeleken külön-külön is megadható a hitelkeret összege forintban a Hitelkeret mezőben.
Itt inaktívan látunk egy Hitelkeret egyenleg mezőt, amely azt vizsgálja hogy adott pillanatban az ügyfélnek mennyi olyan rendelése van, aminek fizetési módja utólagos fizetésű és még nincs kifizetve.
Jelenleg a Személyeken és Cégeken is megadható hitelkeret, nem függ az ügyfél típusától, hogy kezelhető-e hitelkeret vagy sem.
2. Tömegesen importtal
Viszont ügyfél import segítségével is lehetséges megadni és módosítani a hitelkeretet. Az importálni kívánt fájlban, ha a hitelkeret (credit limit) oszlop kitöltésre kerül adott ügyfélen, akkor ha ezt importáljuk, akkor automatikusan az ügyfélhez feltöltésre kerül a hitelker, ha még nem volt. Ha már volt, akkor ez módosítja.
Az oszlop az ügyfél exportban is lekérhető adat hitelkeret (credit limit) néven, illetve credit balance néven pedig az egyenleget láthatjuk, amit már felhasznált az ügyfél a hitelkeretéből.
Fontos! A Hitelkeret kezelés/módosítás felhasználónként/felhasználói csoportonként engedélyezhető a Felhasználók menüben a "Módosíthatja az ügyfél hitelkeretét" mezőben, ugyanis nem módosíthatja bárki a hitelkeretet.
Ha nincs engedélyezve, akkor manuálisan sem írhatja át az adott felhasználó az ügyfélen ezt a mezőt és importtal sem tudja ezt a mezőt tömegesen módosítani.
Hitelkeret listázása, nézetek létrehozása
A Felhasználók menüben a hitelkeret összege és azt hogy a hitelkeretből mennyi lett felhasználva (hitelkeret egyenleg) is beállítható oszlopként. Továbbá a Hitelkeret átlépve oszlopban egy IGEN/NEM látható attól függően, hogy az adott felhasználó átlépte-e a kapott hitelkeretét, tehát a hitelkeret egyenleg magasabb, mint a hitelkeret.
Ezek az információk szűrőként is elérhetőek a hitelkeret és a hitelkeret egyenlegnél -tól és -ig intervallumokra tudunk szűrni, míg a hitelkeret átlépésnél pedig arra, hogy átlépte-e már a hitelkeretet az ügyfél vagy nem.
Ezek segítségével nézeteket is tudunk létrehozni, amiben beállítjuk, azokat a felhasználókat, akiknek legalább 1 Ft hitelkerete is van nálunk így kimutatást tudunk készíteni a kintlevőségeinkre, továbbá még azt is meg tudjuk nézni, hogy kik azok már akik átlépték a hitelkeretet és a bontás segítségével az adott ügyfélhez tartozó rendeléseket is mellé tudjuk tenni, hogy átnézzük mely rendelésekre lett felhasználva a hitelkeret, illetve van-e jelenleg is folyamatban lévő rendelése.
Automatikus feketelistázás
Ha a vevő túllépi a hitelkeretét és az Alapbeállításokban engedélyezve lett az “Automatikus feketelistázás”, akkor a vevő automatikusan feketelistás lesz és rákerül a feketelistázás oka: Hitelkeret átlépve, illetve a Feketelistára tette mezőben megjelenik, hogy a Rendszer tette feketelistára és az időpontja is. Egészen addig feketelistás marad a vevő, amíg vissza nem fizeti a hitelt részben vagy egészben, ezáltal lesz szabad hitelkerete. Ekkor automatikusan le is kerül róla a feketelistázás.
Fontos! Ha nem a rendszer, hanem egy felhasználó tette feketelistára a vevőt, akkor azt a rendszer nem távolíthatja el róla.
Továbbá azok a rendelések amik a hitelkeret túllépése után jöttek létre vagy éppen már átlépik a hitelkeretet és fizetési módjuk utólagos fizetésű azokra kerül egy "fekete listás rendelés" címke, illetve egy automatizmus jóváhagyásra vár állapotban megállítja őket.
Tehát jelen példában, ha a vevőnek adtunk 1.000.000 Ft hitelkeretet és lead egy 120.000 Ft és egy 600.000 Ft-os rendelést, akkor marad 280.000 Ft szabad hitelkerete.
Ha ekkor lead egy 280.000 Ft-nál nagyobb végösszegű utólagos fizetési módú rendelést, akkor a rendszer automatikusan érzékeli, hogy ezzel már megtörténik a hitelkeret túllépése, tehát feketelistázza az ügyfelet és a legutolsó rendelését, ami már átlépi a hitelkeretet rárak egy "fekete listás rendelés" címkét és meg is állítja jóváhagyásra vár állapotban.
Ahogy megtörténtik a hitelkeret átlépése a rendszer automatikusan feketelistázza a vevőt és rárakja a feketelistázás okát is.
Továbbá a Rendelés adatok blokkban látjuk, hogy mennyivel lépte túl a hitelkeretet.
Ez a funkció azért hasznos, mert ha a vevő például webáruházban adja le a rendelést, akkor nem tud megtörténni az, hogy ugyan már átlépte a hitelkeretet, de megtörténik a rendelés kiszolgálása.
Ilyenkor több módon is dönthetünk és eljárhatunk:
- Megemeljük a hitelkeretet: Ha megemeljük a vevő hitelkeretét, úgy hogy az aktuális rendelései kiszolgálhatóvá válnak, akkor a rendszer automatikusan letörli a feketelistázást a vevőről, illetve a rendelése ami eddig jóváhagyásra várban volt, az is átkerül csomagolhatóba.
- Fizetési módot váltunk a rendelésen: Ha módosítunk a rendelés fizetési módján és olyan fizetési módot választunk, ami előre fizetéseses, akkor felszabadul a rendelés által eddig "foglalt" hitelkeret és ha a vevő ezáltal már nem lépi át a hitelkeretét, akkor a rendszer automatikusan letörli a feketelistázást a vevőről
- Tranzakciót rögzítünk a rendelésen: Abban az esetben, ha rögzítünk a rendelésre tranzakciót és ezáltal a rendelés kiegyenlítésre kerül és a vevő a hitelkeretét már nem lépi túl, akkor a rendszer automatikusan letörli a feketelistázást a vevőről, illetve a rendelése ami eddig jóváhagyásra várban volt, az is átkerül csomagolhatóba
Fizetési módok tiltása hitelkeret túllépése esetén
Ha a hitelkeret kezelés engedélyezve van, akkor megjelenítésre kerül egy mező amelyben a rendszerben rögzített NEM előre fizetéses fizetési módok közül tudunk választani, hogy melyeket akarjuk letiltani, ha a hitelkeretet túllépte a vevő.
Az hogy melyik fizetési módunk előre fizetéses és utólagos fizetéses azt a Beállítások/Pénzügy/ Fizetési módok menüben tudjuk megnézni.
Csak azok tilthatóak, amelyeknél az Előre fizetés oszlopban NEM értéket látunk.
Ez annyit jelent, hogy a hitelkeret túllépésekor ilyen fizetési módokkal nem tudunk rögzíteni rendelést az adott vevőnek. Ez opcionálisan megadható, ha nem szeretnénk fizetési módokat tiltani, akkor üresen hagyhatjuk, ekkor nem kerül tiltásra semmilyen fizetési mód.
Ha letiltjuk a fizetési módokat, akkor ha olyan vevőnek rögzítünk rendelést, aki átlépte a hitelkeretet, akkor a letiltott fizetési módok inaktívan jelennek meg a listában.
Fontos! Ez csak manuális rendelés rögzítésnél kerül letiltásra, webshopos rendelés be tud jönni ezzel a fizetési móddal, viszont ekkor az automatizmus, ami nem engedi tovább a rendelés jóváhagyásra vár állapotból!
Továbbá fontos, hogy ha a rendelés létrehozásának pillanatában a vevő még nem lépte át a hitelkeretet és kiválasztunk egy olyan fizetési módot ami átlépés esetén tiltott le, majd rögzítünk a rendelésre a tételeket, amikkel viszont már átlépi a hitelkeretét, akkor erre a fizetési mód alatt egy piros üzenet figyelmeztet, hogy átlépte és érdemes lenne fizetési módot váltani.
Viszont ilyenkor ha ennek ellenére ezzel a fizetési móddal mentjük el a rendelést azt engedi a rendszer, de jóváhagyásra vár állapotban marad, hisz átlépi a hitelkeretét!
Rendelés leadása hitelkeret összegén belül
Ha a vevőnek van hitelkerete és olyan rendelést ad le amelynek fizetési módja csökkenti a hitelkeretet, akkor létrejön a rendelés és ha nincs rajta egyéb feladat vagy indok ami megállítaná a rendelés kiszolgálás folyamatában, akkor a rendelés jóváhagyott állapotba kerül.
Ekkor a rendelés összege levonásra kerül a hitelkeret összegéből és már egy csökkentett hitelkeret érhető el az adott ügyfélnek.
A rendelés kiszolgálása megtörténik, majd ha a vevő bármilyen módon kiegyenlíti a rendelést, akár utólag, akkor a rendelés kiegyenlítettre vált és a hitelkeret felszabadul arra az összegre, amire a számla ki lett egyenlítve.
Ha adott ügyfélnek új rendelést rögzítünk akkor az ügyfél kiválasztása után ha hitelkeretes vevőről van szó, akkor a neve mellett megjelenik egy malacpersely ikon.
Erre az ikonra a kurzurt rávezetve megjelenik, hogy adott ügyfélnek mekkora hitelkeret van beállítva és pillanatnyilag mennyi a hitelkeret egyenleg.
A hitelkeret az amit a vevő kapott összes hitel, a felhasznált hitelkeret az, amit a vevő felhasznált olyan rendelésekre amik fizetési módja utólagos fizetésű. Az elérhető hitelkeret pedig a hitelkeret és a felhasznált hitelkeret különbözete.
Ez az információ a rendelés összegzőben is látható, ami dinamikusan változik attól függően, hogy mi a rendelés fizetési módja és milyen értékű a rendelés.
Tehát ha a hitelkerettel rendelkező vevő részére egy rendelést rögzítünk utólagos fizetési móddal, ami ezáltal csökkenti a hitelkerete összegét, akkor a rendszer az összegzőben automatikusan kiszámolja nekünk a Hitelkeret egyenleget és az Elérhető hitelkeretet.
A hitelkeret egyenleg lényegében az utólagos fizetési móddal rögzített rendelések bruttó összege.
Az elérhető hitelkeret pedig a felhasználó hitelkeretének a hitelkeret egyenlegének a különbözete. Ez ahogy a rendelésbe kerülnek újabb termékek úgy csökken, ez az a keret ami a rendelés létrehozása után a vevő rendelkezésére fog állni, mint felhasználható hitelkeret.
Ha a vevő már használt fel a hitelkeretéből, akkor az automatikusan megjelenik a rendelés rögzítő oldalon, így ha már csak nagyon kevés hitelkeret áll rendelkezésére, akkor már a létrehozás pillanatában tudjuk neki jelezni, hogy ennyi a keret amire tud vásárolni (vagy megemeljük neki a hitelkeretet vagy javasoljuk hogy fizessen olyan fizetési móddal, ami nem utólagos fizetési mód pl. készpénz, bankkártya).
Az alábbi esetben a vevőnek már van egy olyan aktív rendelése, aminek a fizetési módja utólagos, de még nem került kiegyenlítésre, így látjuk, hogy az egyenlegből már került felhasználásra.
Tehát ha a vevő a meglevő 120.000 Ft-os rendelése mellé még lead egy 600.000Ft-os rendelést utólagos fizetési móddal, akkor a hitelkeret egyenlege a mostani és a korábbi rendelésének az összege lesz és az elérhető hitelkerete is már csökkentésre kerül az aktuálisan rendelés összegével is.
Rendelés leadása hitelkeret összegén túl
Itt meg kell különböztetnünk két forrást, ugyanis a webshopos rendeléseknél a vevő leadhat rendelést, amely bejön az ERP-be és csak ekkor látjuk, hogy a hitelkeretéből szeretne vásárolni. A másik eset pedig amikor manuálisan rögzítjük a rendelését, így egy dolgozó már egyből látja hogy a hitelkeretét elérte a vevő.
1. Manuális rendelés
1.1. Rendelés kiszolgálás közben túllépett hitelkeret
Ha van szabad hitelkerete a vevőnek, akkor ki tudja szolgálni a felhasználó.
Viszont a rendelés kiszolgálás során látja a felhasználó, hogy miközben a tételeket a rendeléshez hozzáadta a rendelés Elérhető hitelkeretbe mínuszba ment, tehát nincs ennyi szabad hitelkerete a vevőnek, amennyire a rendelés szólna.
Tehát ebben az esetben látszik, hogy ha a vevő olyan rendelést akar leadni, ami már túllépi a felhasználható hitelkeretét, akkor az aktuális hitelkeret negatívba vált.
Ekkor dönthet a felhasználó úgy, hogy megemeli a hitelkeretet, fizetési módot vált, stb.
Ha ennek ellenére is leadja a rendelést a felhasználó, akkor a a rendelés jóváhagyásra vár állapotban marad, ugyanis az elérhető hitelkerete alacsonyabb, mint a megrendelés összege. Ekkor ha az ügyfél részben vagy egészben kiegyenlíti a rendelést, hogy már ne legyen hitelkeret túllépés, akkor a rendelés tovább tud menni a rendelés kiszolgálás folyamatában.
1.2. Rendelés létrehozásakor már túllépett hitelkeret
Ha már a rendelés létrehozásának pillanatában nincs a vevőnek szabad hitelkerete, akkor a Hitelkeret egyenlegnél látható, hogy magasabb, mint a hitelkeret összege, illetve ha utólagos fizetési módot választunk, akkor a rendelés összesítőben is látható, hogy már nincs szabad hitelkeret.
Fontos, hogy természetesen ha a beállításokban engedélyezve lett az Automatikus feketelistázás, akkor a vevő már ilyenkor feketelistás, illetve ha egyes fizetési módok letiltásra kerültek, akkor azokat sem tudja a felhasználó kiválasztani!
Ekkor több módon dönthet felhasználó:
- Tudomásul veszi a felhasználó, hogy túllépte a vevő a hitelkeretet és létrehozza a rendelést, de csak olyan fizetési móddal, ami nem növeli tovább a hitelét a vevőnek. Ha előre fizetéses fizetési módot választ, akkor az ahhoz kapcsolódó automatizmusok lépnek életbe pl. addig nem megy csomagolhatóba, amíg ki nincs fizetve a rendelés.
- Tudomásul veszi a felhasználó, hogy túllépte a vevő a hitelkeretet és létrehozza a rendelést olyan fizetési móddal, ami növeli a vevő hitelét. Ebben az esetben a rendelés mentése után jóváhagyásra vár állapotba kerül a rendelés, hisz átlépte a hitelkeretet és egészen addig ebben az állapotban is marad, amíg nem kerül felszabadításra hitelkeret vagy nem kerül a rendelésre tranzakció.
- Hitelkeretet módosít a felhasználó, ha engedélyezve van, hogy hitelkeretet módosíthasson. Ebben az esetben megemli a hitelkeretet vagy más felhasználó emeli meg a hitelkeretet az ügyfélnek. Ezt a legegyszerűbben úgy tudja megtenni a felhasználó, ha az ügyfél választó mellett található megnyitás ikonra kattint, ami automatikusan átirányítja a ügyfél szerkesztése felületre.
- Akár dönthet úgyis is, hogy nem szolgálja ki, ebben az esetben az ügyfél választóból törli az ügyfelet és kiválasztja az új ügyfelet akit ki szeretne szolgálni.
2. Webshopos rendelés
Ha bejön a rendelés egy olyan fizetési móddal, ami csökkenti a hitelkeretet és a rendelés összegével már túl is lépi a hitelkeretet, akkor a rendelés jóváhagyásra vár állapotban marad.
Ez a rendelés egészen addig jóváhagyásra vár állapotban marad amíg a rendelés összege magasabb, mint a szabad hitelkeret. Ha rögzítése kerül egy részleges tranzakció, vagy megemelik a vevő hitelkeretét, vagy kivesznek a rendelésből egy tétel, vagy a vevő kifizet egy másik tartozást, ami felszabadítja a hitelkeretet és ez azt okozza, hogy a rendelés végösszege kisebb lesz, mint a hitelkeret, akkor az automatizmus a rendelést automatikusan jóváhagyott állapotúvá alakítja és a rendelés kiszolgálható lesz.
Ha a felhasználó nem emeli/emelheti meg a hitelkeretet, akkor felveszi a kapcsolatot a vevővel és döntenek, hogy mi legyen a rendeléssel (fizetési mód módosítás, visszamondás, tétel eltávolítása rendelésből, stb.)
Ezt a fenti funkciót egy automatizmus vezérli, ami azt csinálja, hogy egy rendelés addig jóváhagyásra vár állapotban van, amíg ez a feltétel nem teljesül rá: Fizetési módja előre fizetéses és fizetve van VAGY fizetési módja utólagos fizetés és (nincs hitelkerete a vevőnek vagy az ügyfél egyenlege nem lépi át a hitelkeretet)
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.