A Jelentések/RFM menüben érhető el a saját vállalkozásunk RFM kimutatása.
De mit is jelenet az RFM? Ebben a cikkben bemutatjuk!
Az egyik legnépszerűbb, könnyen használható és leghatékonyabb szegmentációs módszer, amely lehetővé teszi a marketingesek számára az ügyfelek viselkedésének elemzését, az RFM-elemzés.
Az RFM elemzés homogén csoportokba osztja az ügyfélbázist, így viselkedésük alapján van lehetőségünk bevonni őket releváns kampányokba, ahelyett, hogy pusztán az életkoruk vagy földrajzi elhelyezkedésük alapján szegmentálnánk őket.
Mik az RFM mérőszámok?
- Recency (Aktivitás érték) – Mikor vásárolt legutoljára?
- Frequency (Gyakoriság érték)– Milyen gyakran vásárolnak?
- Monetary Value (Élettartam érték)– Mennyit költenek?
A három dimenzió alapján külön-külön kerül sor az RFM értékelésre. 0-5-ig terjedő skálán tudjuk pontozni az egyes értékeket.
Az egyes értékek számítása nem fix, hanem az adott cég saját adatbázisa alapján kerül dinamikusan kiszámításra.
Ez azért fontos, mert különböző ágazatokban, sőt cégenként eltérő az átlag aktivitási -, gyakoriság - és élettartam érték és nem lehetséges egy fix intervallumot meghatározni, hogy pl. mettől-meddig 1 pont az élettartam érték és mikortól 2 pont.
Pl. egy nagy háztartási gépeket értékesítő webshop esetében az élettartam érték jóval magasabb és a gyakorisági érték jóval alacsonyabb, mint pl. egy ruhákat értékesítő webshopnál.
Az RFM tényezők a következő tényeket erősítik meg:
- minél frissebb a vásárlás, annál jobban reagál a vásárló az akciókra
- minél gyakrabban vásárol a vásárló, annál elkötelezettebb és elégedettebb
- A pénzbeli érték megkülönbözteti a sokat költőket az alacsony értékű vásárlóktól
A számítás részletes leírása: https://clevertap.com/blog/rfm-analysis/
RFM számítás alapján az alábbi ügyfeleket különböztetjük meg:
1. BAJNOK
- Az Aktivitás értéke 4-5
- és a Gyakoriság értéke 4-5
- illetve az Élettartam értéke 4-5
- A legjobb ügyfeleid, akik legutóbb, leggyakrabban vásároltak, és sokat költenek. Lehetséges első termék tesztelő. Hirdetni fogja a márkánkat! Érdemes őket jutalmazni.
2. LOJÁLIS VÁSÁRLÓ
- Az Aktivitás értéke 2-5
- és a Gyakoriság értéke 3-5
- illetve az Élettartam értéke 3-5
- Sokat és sokszor költ nálunk. Érdeklik a promóciók. Ajánlj magasabb értékű kiegészítőket, kérd a véleményét, vond be.
3. LEHETSÉGES KÖVETŐ
- Az Aktivitás értéke 3-5
- és a Gyakoriság értéke 1-3
- illetve az Élettartam értéke 1-3
- Nem régen vásárolt, aránylag sokat költött, egynél többször. . Ajánlj tagságot, lojális programot, javasolj neki való más termékeket is.
4. ÚJ VÁSÁRLÓ
- Az Aktivitás értéke 4-5
- és a Gyakoriság értéke 0-1
- illetve az Élettartam értéke 0-1
- Nem régen vásárolt és nem gyakran. Építs ki kapcsolatot, ajánlj neki segítséget, hogy jobban megismerje a termékeidet és a márkádat.
5. IGÉRETES
- Az Aktivitás értéke 3-4
- és a Gyakoriság értéke 0-1
- illetve az Élettartam értéke 0-1
- Nem régen vásárolt, de nem költött sokat. Segíts neki, hogy megismerje a márkádat, ajánlj neki kedvezményt, ingyenes / kedvezményes próbát
6. FIGYELMET IGÉNYEL
- Az Aktivitás értéke 2-3
- és a Gyakoriság értéke 2-3
- illetve az Élettartam értéke 2-3
- Átlagos aktivitás, gyakoriság, élettartam érték fölött van. Valószínűleg nem mostanában vásárolt. Keresd meg egyedi ajánlatokkal a javasolj termékeket a korábbi rendelései alapján. Aktiváld újra!
7. SZUNYÓKÁLÓ
- Az Aktivitás értéke 2-3
- és a Gyakoriság értéke 0-2
- illetve az Élettartam értéke 0-2
- Az átlag aktivitás, gyakoriság és élettartam érték alatt van. El fogjuk veszíteni, ha nem aktivizáljuk! Ossz meg vele értékes információkat, javasolj neki népszerű termékeket, kezeld a félemeit. Kínálj kedvezményt, új termékeket, kiegészítőket.
8. VESZÉLYBEN
- Az Aktivitás értéke 0-2
- és a Gyakoriság értéke 2-5
- illetve az Élettartam értéke 2-5
- Sokat költött, gyakran vásárolt, de hosszabb ideje nem tért vissza. Vissza kell hozni, amíg nem késő! Személyre szóló email üzenetekkel kell megkeresni. Tájékoztatni az újdonságokról, új termékekről, eseményekről és hasznos információkról.
9. NE VESZÍTSÜK EL
- Az Aktivitás értéke 0-1
- és a Gyakoriság értéke 4-5
- illetve az Élettartam értéke 4-5
- Nagyértékű vásárlásai voltak és gyakran, de egy jó ideje nem tért vissza. Nyerd vissza újdonságokkal, eseményekkel. Ne veszítsd el és ne hagyd, hogy a konkurenciát erősítse!
10. HIBERNÁLT
- Az Aktivitás értéke 1-2
- és a Gyakoriság értéke 1-2
- illetve az Élettartam értéke 1-2
- Nagyon régen nem vásárolt, alacsony értékben és ritkán Ajánlj neki más terméket egyedi kedvezményt. Melegítsd fel a márka iránti érdeklődését.
11. ELVESZTETTÜK
- Ha a fenti osztályozások egyike sem igaz rá, abban az esetben ebbe a kategóriába kerül besorolásra
- Alacsony aktivitás, gyakoriságand és élettartam érték. Keltsd fel az érdeklődését valamelyik kampánnyal, vagy ne foglalkozz vele.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.