Ebben a fejezetben letesszük a visszáru kezelés alapjait. Megismerkedünk a visszárukezelés főbb fogalmaival, működésével.
A kiszolgálási lépéseket az egyes visszáru típusoknál fogjuk részletesen megnézni.
- Visszáru rendelés
- Visszáru indítása
- Visszáru létrehozása
- Szállítási mód meghatározása
- Fizetési mód meghatározása
- Fizetési és szállítási mód megváltoztatása elindított visszáru folyamatnál
- Számlázási adatok megváltoztatása elindított visszáru folyamatnál
- Díjak meghatározása
- Visszáru okok megadása
- Ellenőrzés
- Visszáru indítása
- Visszáru rendelés azonosítója
- Visszáru tranzakció
- Túlfizetés ellenőrzése
- Visszáru folyamat törlése
- Visszáru okok szűrése
Visszáru rendelés
A visszáru rendelés nem egy önálló rendelés típus, hanem közvetlenül az eredeti rendeléshez kötődik.
Amikor létrehozunk egy új visszárut egy rendeléshez, akkor megjelenik egy "Visszáru rendelések" oldal a rendelés szerkesztő nézetben.
A visszáru rendelést erről az oldalról lehet megnyitni.
A visszárunak ugyanúgy van
- Szerkesztés
- Történet
- Feladatok
- Szállítási adatok (ha volt szállítás)
- Üzenetek
oldala.
A visszáru rendelésnek nincs számlázási oldala, mert az összevontan az eredeti rendelésen látható.
A teljes visszáru folyamat a szerkesztő nézetben is nyomon követhető és végrhajtható nem csak a kanban nézet kártyákon
Az eredeti rendelés egy Visszáru címkét és egy egyedi ikont is kap, ami jelzi, hogy visszáru történt a rendeléssel kapcsolatban.
Visszáru indítása
A visszáru folyamatot csak KÉSZ állapotú rendeléseknél tudod elindítani.
Ha kijelölsz egy rendelést, amelyiknek még nem volt korábban visszáru folyamata* megjelenik a menüben három visszáru parancsgomb
- Hiánypótlás
- Visszamondás
- Csere
Visszáru indítása KANBAN nézetben
Visszamondás indítása rendelés lista nézetben
Visszáru létrehozása
Visszáru indítás után megjelenik egy ablak, ami a visszáru folyamattól függő tételeket tartalmaz.
Most azokat a beállításokat fogjuk átnézni, amelyek minden visszáru esetében azonosak.
Visszamondás létrehozása ablak
Csere létrehozása ablak
A visszáru ablakban tudod összeállítani, hogy
- milyen szállítási móddal történik el a visszamondás
- milyen fizetési móddal készüljön a helyesbítő számla
- milyen tételeket kerüljenek visszamondásra
- milyen díjak szerepeljenek a visszamondásban
Szállítási mód meghatározása
Lehetőség van a visszamondást és a cserét is
- vevő által (helyszíni átvétel)
- futárcéggel
intézni.
A visszáru ablakban a visszáru folyamatnak megfelelő szolgáltatások jelennek meg. A kiválasztott szállítási mód határozza majd meg a visszáru folyamat lépéseit.
Fizetési mód meghatározása
A fizetés mód határozza meg, hogy a helyesbítő számlán milyen fizetési mód szerepeljen.
Ha a vevőnek vissza kell fizetni az összeget, akkor ez a fizetési mód határozza meg a visszafizetés módját.
Például:
Vevő SimplePay bankkártyás fizetéssel fizetett és vissza kell neki téríteni a teljes összeget, akkor a leggyorsabb módja, ha SimplePay admin felületén visszaküldést készítesz. Ebben az esetben a fizetési mód SimplePay / Bankkártya legyen.
Fizetési és szállítási mód megváltoztatása elindított visszáru folyamatnál
Előfordul, hogy utólag, az elindítás után módosítani kell a visszáru rendelésen.
Az elindított visszáru rendelés szerkesztő nézetben meg tudod nézni és később meg tudod változtatni a fizetési és szállítási módot.
Nyisd meg szerkesztő nézetben a rendelést és válaszd a VISSZÁRU RENDELÉSEK fület és kattints rá a visszáru rendelésre.
Számlázási adatok megváltoztatása elindított visszáru folyamatnál
Alapvetően a visszáru számlázási adatai megegyeznek az eredeti számlázási adatokkal.
Mit kell tenni, ha más számlázási adatokat kell a visszáru rendelésen megadni?
Egyszerű! Ugyanúgy, ahogy a fizetési / szállítási módot megváltoztatod, a számlázási adatokat is át tudod írni a visszáru rendelésen.
Nyisd meg a visszáru rendelést szerkesztő nézetben (Eredeti rendelés -> Visszáru rendelések -> Katt) és keresd meg a számlázási adatokat. Ha itt átírod, akkor az eredeti rendelésen nem, de a visszáru rendelésen és a készülő számlán már a módosított adatok fognak szerepelni.
Díjak meghatározása
A visszáru beállításakor nem csak a tételeket, hanem a díjakat is szabályozni tudod. A díjak / szállítási díjak automatikusan átkerülnek az eredeti rendelésből, negatív értékkel.
Ha negatív értékkel szerepel egy díj / szállítási díj akkor az azt jelenti, hogy vissza kell fizetni a vevőnek.
Ha pozitív értékkel szerepel egy díj / szállítási díj akkor az azt jelenti, hogy a díjat vevő fizeti tehát le kell majd vonni a visszafizetendő összegből. Ilyen például, ha a GLS Pick & Return szolgáltatást a vevő fizeti ki.
Ha törölni szeretnéd a teljes díjat, akkor nyomd meg a TÖRLÉS feliratot a díj mellett. Új díj felviteléhez nyomd meg a Díj / Szállítási díj hozzáadása gombot.
Visszáru okok megadása
Adj meg minden tételnél, amelyik visszaküldésre kerül egy visszáru okot.
A visszáru okok határozzák meg, hogy a visszaküldött termék árát vissza kell-e fizetni a vevőnek és hogy a termék utána újra eladható lesz-e (nem selejt).
Nem vagy benne biztos, hogyan kell beállítani a visszáru okokat? >> Nézd meg ezt az útmutatót!<<
Ellenőrzés
Minden visszáru folyamat indítása előtt lehetőséged van ellenőrizni, hogy mennyi lesz a visszáru rendelés egyenlege és részletesen meg tudod nézni, hogyan tevődik össze a végösszeg.
Összesítő sor | Jelentése | Példa |
Tételek | Csere visszáru esetében a csere tételek összértéke | 0 Ft - Nincs csere |
Visszáru tételek |
Visszaküldött tételek kalkulált végösszege. Figyelem! Ezt befolyásolja a tétel(ek)nél megadott visszáru ok. Ha nem a megfelelő értéket látod itt, akkor valószínűleg nem jó okot adtál meg vagy az ok van rosszul beállítva. |
-6 350 Ft Negatív => Vevő részére visszafizetendő |
Díj | A visszáru rendelésen megadott díjak összege |
350 Ft Pozitív => Vevő fizeti |
Szállítási díjak | A visszáru rendelésen megadott szállítás díjak összege |
1950 Pozitív => Vevő fizeti |
Összesen | Visszáru rendelés végösszege. Jóváhagyás előtt mindig ellenőrizd! |
-4 050 Negatív => Vevő részére visszafizetendő |
Visszáru indítása
Miután jóváhagytad a visszáru rendelést, a rendelés átkerül a KÉSZ oszlopból a VISSZAKÜLDÉS ALATT oszlopba. A teljes visszáru folyamat ebben az oszlopban történik. Amikor a visszáru folyamat befejeződik, akkor a rendelés visszakerül a KÉSZ oszlopba.
A visszáru folyamat lépései függnek a kiválasztott típustól (visszamondás, csere, pótlás) és a megadott szállítási módtól. A visszáru kezelés lépéseiet az egyes típusoknál találod meg.
Visszáru rendelés azonosítója
Minden visszáru rendelésnek egyedi azonosítója van. A névkonvenció:
RET-XXXX-YYYYYY
Pl: RET-2021-000006
RET = RETurn (visszaküldés angol néven)
2021 = a visszáru létrehozásának éve
000006 = Egyedi sorszám
Visszáru tranzakció
A visszáru tranzakció bekerül az eredeti rendelés tranzakció közé és befolyásolja az egyenleget.
A fenti példában a vásárló eredetileg 12 890 Ft értékben rendelt, kifizette előre utalással. A visszáru rendelés teljes értéke -4 050 FT (Negatív, tehát vevő részére kell visszafizetni), így a teljes egyenleg is negatív, vagyis vissza kell fizetni a vásárlónak. Ezt jelzi az automatikusan a rendelésre kerülő TÚLFIZETÉS címke.
Túlfizetés ellenőrzése
A túlfizetésre a rendelés nézetben szűrni tudsz és így meg tudod nézni, kinek kell visszafizetni. Érdemes ezt a szűrőt elmentened!
Tipp! Kapcsold be a rendelésen az Egyenleg oszlopot is és akkor a listában látni fogod a rendelések egyenlegét is.
Az egyenlegre kattintva megnézheted a fizetési részleteket is.
Visszáru folyamat törlése
Előfordul, hogy egy visszáru folyamat mégsem indul el. Létrehoztuk már a visszáru rendelést, de kiderül, hogy nincs rá szükség. Mit kell tenni?
Amíg nem történt raktármozgás a visszáru rendeléssel kapcsolatban, addig a visszáru rendelés törölhető.
Nyisd meg a rendelést, kattints a Visszáru rendelések fülre.
A jobb oldalon egy piros kuka segítségével tudod törölni a visszáru rendelést.
Ha nem látod a piros kukát, akkor már nem vonható vissza a visszáru folyamat.
Visszáru okok szűrése
A rendelés szűrőben lehetőség van a visszáru okokra szűrni.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.