Minden vállalkozásnak, még egy webáruháznak is szüksége van külső forrásokra: munkaerőre, eszközökre, tárgyakra. Ezeket az úgynevezett erőforrásokat használja fel a vállalkozás a működése során, ezek biztosítják azt, hogy a szolgáltatása folyamatos legyen.
Ezeknek az erőforrásoknak a pénzben kifejezett értéke a költség.
Költségekről részletesebben: Ismerd meg a költségeidet!
Kiadás vagy költség?
Bár a hétköznapi életben a költséget és a kiadást egy fogalomként használjuk, pénzügyileg mégsem egy ugyanazon dologról van szó.
Kiadás: ahogy a neve is mutatja, pénzmozgással jár. Vagyis amikor valamiért fizetsz, akkor csökken a pénz (pénzeszköz) valamelyik pénztárban, bankszámlán (pénzkészlet csökkenés, kiáramlás). Fontos, hogy jelenidejű. Arra az időre vonatkozik, amikor éppen megtörténik.
Költség: ahogy fent is említettük, termékek és szolgáltatások létrehozása érdekében felmerült erőforrásfelhasználás pénzben kifejezett értéke. Múlt, jelen vagy jövő idejű is lehet. A költség felmerülése és a pénz csökkenése nem biztos, hogy közvetlenül összekapcsolódik. A költség felmerülése követheti, de meg is előzheti a kiadást.
Ez így elég száraz. Próbáljuk meg megérteni, miről is van szó.
-
példa: vegyük például, hogy a telefonszámlát (erőforrás felhasználás) havonta fizeted. Minden hónap 10-én utalod az előző hónapra vonatkozó összeget. Mivel az erőforrásokat már előző hónapban felhasználtuk, megelőzi a költség elszámolás a kiadást.
Kifiztetés: 2020.06.01 (kiadás) Időszak: 2020.05.01-05.31 (költség). Ebben az esetben a költségből kiadás lett, ugyanis később fizetted ki, mint ahogy a költség jelentkezett. Hasonlóan viselkedik a munkabér is, mivel általában utólag, az elvégzett munka után fizetik.
2.példa: 3 hónapra előfizetsz egy szoftver használatára, amit januárban vonnak le egyből a bankkártyádról.
Ebben az esetben a kifzetés hamarabb történik, mint maga a költség. Sőt, itt három hónapban jelentkezik költség, de csak egy kiadás történik.
Nem minden kiadás lesz költség, de minden költség egyszer kiadás lesz. Vannak olyan kiadások, amelyek nem lesznek költségek, mert "csak" pénzkiadást jelentenek: pl felvett hitelek törlesztése, díjai.
A kiadás és a költség felmerülés időpontja legtöbb eseteben egybeesik, de mint látható előfordul hogy időben megelőzik egymást.
CloudERP-ben nem különböztetjük meg külön a kiadást, hanem egységesen költségként kezeljük. A költségnek viszont megadható egy teljesítési dátum is. Az előzőek alapján, abban az esetben, amikor a költség és a teljesítés dátuma nem esik egybe, akkor már tudni fogjuk, hogy az egyik a kiadás másik a költség keletkezésének az ideje.
Költségek kezelése a CloudERP-ben
A CloudERP -ben a költségek kiemelt szerepet kaptak a pénzügyek kezelésében. A jelentések és pénzügyi tervezők a költségeket használják és a kimutatásokat a költségek segítik.
A költségek kézzel vagy automatán, a bankszámla történetekből kerülnek be a rendszerbe. A feldolgozásukat segítik a rendszerben előre felvett költségelemek, amelyek sablonként segítik a költségek rögzítését.
A költség és a számla kapcsolata
A költségek és a számla tételei. Vannak költségek, amelyek egyáltalán nem szerepelnek számlákon (pl. banki költségek, kamatok). De a számla tételei mindig költségek, mivel azokat idővel rendezni kell.
Éppen ezért egy költségnél (a költségelemen keresztül) meg kell adni, hogy iktatni kell-e vagy sem. Amennyiben iktatandó költségről van szó, akkor a költség egy számla tétele is.
Ha egy költség egy számla tételei, akkor a számláról hivatkozva a költség számla között a kapcsolat létrejön.
A fenti képen egy számla szerepel, amihez három költség van rendelve. Tehát ezek a költségek a számla tételei. Lehet látni, hogy a számla végösszege (805 339 Ft) egyezik a három költség összegével. (Különbség:0)
Költség és a beszállítói megrendelés kapcsolata
A beszerzéssel kapcsolatos költségek a beszállítói megrendeléssel összekapcsolhatóak. Ez azt jelenti, hogy a költségeket párosítani tudjuk vagy a beszállítói megrendeléssel (tételek) vagy a beszállítás költségeivel. Ezt kapcsolatot csak azonos partnerek esetén lehet megtenni. Vagyis mind a költségnek mind a beszállítói megrendelésnek ugyanahhoz a partnerhez kell tartoznia.
Ezzel vezetni tudjuk, hogy melyik beszerzés van már kifizetve és melyik nincs.
A kapcsolatot költség oldalról és beszállítói megrendelés oldalról is meg lehet adni. Egy költség csak egy beszállítói megrendeléshez tartozhat. Amennyiben egy költséggel egyszerre több beszállítói rendelést fizettél (például egyben fizetted az árut és a költségeket is), akkor a költséget fel kell bontani a megfelelő összetevőkre és azokat kell hozzárendelni a beszállítói megrendeléshez.
A fenti rajzon látható, hogy egy összetett költséget fel kell bontani olyan egységekre, amelyek már megfeleltethetőek a beszállítói rendelés tételeinek. Ebben az esetben egyszerre utaltuk el az áru+biztosítás+szállítás költségét. Ezért felbontottuk és egyesével mindegyiket összekapcsoltuk a beszállítói megrendelés egyik tételével.
Miért van erre szükség? Erről szól Beszerzési költségek – Avagy hogyan tünhet el a teljes árrésed? című írásunk.
Költség oldalról mind a beszerzés mind a beszerzési költségek kapcsolatát is meg lehet adni.
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.