Céges pénzügyekről – NEM közgazdászoknak II. rész
FIGYELEM! Ha ezt a részt megérted és alkalmazod a cégedben, akkor már meg
fogod tudni tervezni😊 a céged növekedését és akár
többszörös eredményt is elérhetsz.
Ha csak azt figyeled, hogy mennyi bevétel volt a webáruházaidban, akkor nem kapsz teljes képet. A bevételedből kell fedezni a költségeidet, az adót és még egy jó pár dolgot. Az eredmény alapvetően azt mutatja meg, hogy mennyire sikeres az amit csinálsz. Ha pozitív akkor nyereséged van, ha negatív akkor veszteséged. Ahhoz, hogy el tudd dönteni, milyen sikeres a céged, nem csak a bevételeidet, hanem a kiadásaidat / költségeidet is figyelned kell.
A vállalkozók többsége leginkább és a legtudatosabban ezekre a kérdésekre koncetrál:
- Hogyan szerezzek több új vásárlót, ügyfelet?
- Hogyan növeljem a kosárértéket?
- Mivel bővítsem a termék kínálatot?
- Hogyan marketingezzek?
Ezek a kérdések mind a bevétel növelését szolgálják, ami nagyon jó és fontos, de az igazán hatékony növekedéshez ki kell egészíteni még ezekkel a kérdésekkel is:
- Milyen költségeim vannak?
- Hogyan csökkentsem a költségeimet?
- Hogyan tudok kedvezőbben vásárolni a beszállítóktól?
A fenti kérdések a költségek csökkentését szolgálják.
Miért érdekes ez?
Rakjuk össze, hogyan számoljuk ki az eredményt (vagy más néven profitot):
EREDMÉNY = BEVÉTEL – KÖLTSÉGEK
Ebből látszik, hogy ha csak a bevételre koncentrálsz, nem fogod látni, hogy mennyire eredményes a céged. A lenti példában ugyanakkora bevételhez kétfajta költség van felvéve. Látszik, hogy az eredményed jelentősen csökkent a második esetben.
Ha eddig nem volt világos, az eredmény az amit el tudsz költeni a céged fejlesztésére
vagy tulajdonosként magadra. Csak a pozitív eredményt tudod elkölteni, különben csődbe
viheted a céged.
Az eredmény ismerete nélkül vakrepülésben vagy és nem fogod tudni biztonsággal megmondani, hogy “igen ezt megvehetem”, “nem ezt nem vehetem meg”!
Ebből az is következik, hogy nem a bankszámládon lévő pénz alapján szabad dönteni és költeni!
Az eredmény számítása – részletezve
Nézzük meg, hogyan lehet további részekre bontani az eredmény számítását. Ez azért fontos, mert minél kisebb egységekre bontjuk le, annál könnyebben tudunk az egyes részekkel foglalkozni. (csökkenteni / növelni)
EREDMÉNY = ([ELADÁSI ÁR] – [BESZERZÉSI ÁR]) – [KÖLTSÉGEK]
Az eladási ár és a beszerzési ár különbsége az árrés vagy más néven árrés tömeg. Az eladási ár a bevétel, míg a beszerzési ár a költségek oldalán szerepel.
Példa:
Fa dobozt árulsz, aminek 100 Ft a nettó beszerzési ára és nettó 250 Ft -ért árulod a webáruházadban.
Az árrés 250 Ft – 100 Ft = 150 Ft
Ezt a 150 Ft -ot tudod felhasználni a költségeid fedezésére és eredmény növelésére.
A fenti példából is jól látszik, hogy csak egyetlen egy termék forgalma alapján nem lehet kiszámolni az eredményt.
Erre két módszer is kínálkozik:
- Szorozzuk meg minden egyes termék árrését az összes eladással, akkor megkapjuk a teljes árrést.
Pl. 100 fadobozt adtál el 150 Ft árréssel, akkor
100 x 150 Ft = 15 000 Ft az összes árrés.
- Osszuk le a költségeket minden termékre és akkor meg tudjuk mondani, melyik termékre mennyi kölség jut (ezt nevezik vetítésnek.)
Használjuk az első megközelítést és számoljuk ki a teljes eredményt!
EREDMÉNY = ÁRRÉS * ELADOTT MENNYISÉG =>
EREDMÉNY = ( ([ELADÁSI ÁR] – [BESZERZÉSI ÁR]) – [KÖLTSÉGEK] ) * ELADOTT MENNYISÉG
Eredmény változása, ha csak a bevételre koncentrálunk
Példán keresztül nézzük meg, miért is fontos megérteni, hogy ne a bevételre, hanem az eredményre koncentrálj!
⇒Doboz eladási ára: 250 Ft
⇒Doboz beszerzési ára: 100 Ft
⇒Eladott mennyiség: 100 db
⇒Költségek: 10.000 Ft
Bevétel = Árrés * eladott mennyiség = (250 Ft – 100 Ft) * 100 db = 15.000 Ft
Eredmény = Bevétel – Költség = 15.000 Ft – 10.000 Ft = 5.000 Ft
Tételezzük fel, hogy sikerül a forgalmadat valamilyen szuper PR vagy marketing fogással megnövelni mondjuk 10%-kal, tehát 100 helyett 110 db-ot adsz el. A költségeid nem változtak.
Ebben az esetben a
Bevétel = Árrés * eladott mennyiség = (250 Ft – 100 Ft) * 110 db = 16.500 Ft
Eredmény = Bevétel – Költség = 16.500 Ft – 10.000 Ft = 6.500 Ft =>
Tehát az eredményed 30 százalékkal emelkedett
Eredmény változása, ha az ERDMÉNYRE koncentrálunk
Tegyük fel, hogy most nem csak az eladási mennyiséget növeljük, hanem az eredményre koncentrálunk! Hogyan?
Tegyük fel, hogy készítesz egy új kampányt és
- Növeled a kosárértéket: csomagterméket találsz ki, egyedi upsell-t .. stb. Így a doboz mellé kínált ragasztószalaggal 250 helyett 270 Ft -ért sikerül eladnod (8% növelés)
- Csökkented a beszerzési árat: nagyobb mennyiségben vásárolsz a beszállítótól vagy valamilyen módon kedvezményt érsz el nála. Ezzel 100 Ft helyett 98 Ft -ért sikerül ( ~ 2%) megvenned a dobozt a beszállítódtól.
- Emeled a forgalmat: csekélyebb méretben, mint az előbb, de most is sikerül 2% -kal megemelned a forgalmat vagyis 100 helyett 102 db-ot adsz el.
- Találsz egy kedvezőbb szolgáltatót így a rezsidet 2% -kal sikerül csökkenetned.
⇒Doboz eladási ára: 270 Ft
⇒Doboz beszerzési ára: 98 Ft
⇒Eladott mennyiség: 102 db
⇒Költségek: 9.800 Ft
Bevétel = Árrés * eladott mennyiség = (270 Ft – 98 Ft) * 102 db = 17 544 Ft
Eredmény = Bevétel – Költség = 17 544 Ft – 9.800 Ft = 7 744 Ft
Tehát az eredményed ebben az esetben több, mint 55 százalékkal emelkedett úgy hogy csak 2%-kal nagyobb forgalmat kellett elérned és nem 10%-ot, mint az előző példában!
Hogyan történhetett ez? Úgy hogy figyelembe lett véve az eredmény képletében minden tényező és nem csak a bevétel.
És most helyettesítsd be a saját céged számait és számold ki, mennyit tudnál növekedni akár csak egy 2%-os forgalom növekedéssel!
ÖSSZEFOGLALÓ: Mit kell tenned, hogy az eredményed növekedjen?
- Növeld a kosárértéket:
- csomagtermékekkel
- kiegészítőkkel
- szolgáltatásokkal
- Érj el kedvezőbb beszerzési árat
- csökkentsd a beszerzés költségét
- érj el kedvezőbb szállítást
- fizess előre
- Szerezz még több vásárlót, növeled a forgalmat
- Marketing hatékonyabban, optimalizáld a hirdetéseidet, tesztelj
- Optimalizáld az weboldaladat, hogy könnyebben tudjanak vásárolni
- Csökkentsd a fix költségeidet (erről később részletsen lesz majd szó)
Hozzászólások
0 hozzászólás
Hozzászólások írásához jelentkezzen be.